
De Nederlander heeft na een jaar zonder buitenlandse zonvakantie duidelijk zin om op vakantie te gaan. Dat concludeert Corendon op basis van onderzoeken die het in januari heeft uitgevoerd.
Een paar cijfers. Pakweg twee derde van de Nederlanders (65 procent) zegt van plan te zijn om in Nederland of het buitenland op vakantie te gaan. Van hen heeft 37 procent de vakantie al geboekt. Circa 60 procent van de Nederlanders met vakantieplannen is van plan met het vliegtuig te gaan. Onder Corendon-klanten is dit percentage zelfs 95 procent.
De cijfers zijn afkomstig van de Corendon Vakantiebarometer, waarmee Corendon continu onderzoek doet naar de wensen en het gedrag van de klant. Dat gebeurt in samenwerking met onderzoeksbureau Markteffect en via onderzoek onder 5.551 Nederlandse klanten van Corendon. De resultaten zijn samengevoegd tot de Vakantiebarometer, die vanaf nu periodiek wordt gepubliceerd.
Geld terug
De belangrijkste voorwaarde bij het boeken van een vakantie is een geld-terug-garantie bij annulering. Ruim 80 procent zegt zo’n garantie belangrijk te vinden. Circa de helft van de respondenten beslist pas een maand of korter van tevoren om op vakantie te gaan. De voornaamste reden is dat deze groep zeker wil weten dat de vakantiebestemming bereisbaar is conform een groen of geel reisadvies.
Augustus is op dit moment de populairste vakantiemaand (27 procent), gevolgd door juli (20 procent) en september (19 procent).
Zes op de tien Nederlanders laat de beslissing om op vakantie te gaan afhangen van het reisadvies voor de bestemming.
‘Natuurlijk begrijpen we goed dat voor veel vakantiegangers het reisadvies van de overheid heel belangrijk is voor het moment waarop je een vakantie boekt en de keuze van de bestemming. We hopen dat de overheid snel in staat zal zijn om de oranje adviezen te wijzigen naar geel of zelfs groen’, zegt Atilay Uslu, oprichter van Corendon.
Om klanten over de streep te trekken, heeft Corendon een geld-terug-garantie en een flexibele omboekgarantie. Daarnaast biedt de touroperator klanten voor 30 euro per persoon (per retour) een PCR-test-garantie, mochten overheden tijdens de vakantie een PCR-test eisen.
Turkije
Uit de boekingen voor 2021 blijkt dat Turkije het populairst is als bestemming (41 procent), gevolgd door Griekenland (31 procent) en Spanje (10 procent).
De all inclusive vakantie is het meest populair bij jong en oud. Een deel van de ondervraagden kiest voor een all inclusive omdat ze verwachten dat de corona-maatregelen daat goed worden nageleefd.
Voor Uslu is dat geen verrassende uitslag, aangezien Corendon bekend staat om zijn goede aanbod all inclusive resorts in Turkije. ‘Dit land scoort daarom altijd hoog qua populariteit. Onze klanten hebben het land als vakantieland ook echt gemist. Wat ook meespeelt is dat de vakantieganger in deze tijd erg prijsbewust is. Met een all iInclusive-concept kan goed worden ingeschat hoeveel je voor de vakantie kwijt gaat zijn en kom je niet voor verrassingen te staan.’
Bonusvraag: VVD koerst af op grote winst
Met de landelijke verkiezingen in het vooruitzicht is ook gevraagd op welke partij er in maart wordt gestemd. Van de Nederlanders in het algemeen die weten op welke partij ze gaan stemmen, ziet de top 3 er als volgt uit: 25 procent op de VVD, 11 procent op de PVV en 11 procent op GroenLinks.
Bij de Corendon-klanten is deze top 3 gelijk, maar met andere percentages: 38 procent kiest voor de VVD, 16 procent voor de PVV en 9 procent voor GroenLinks. De VVD zou op basis van deze laatste poll 57 zetels krijgen in de Tweede Kamer (nu 33). (Foto Shutterstock).