‘We zijn op dit moment al anderhalf keer zo groot als Thomas Cook en de op twee na grootste touroperator van Nederland. De komende jaren willen we verder opstomen, zei Corendon-topman Steven van der Heijden tijdens een feestavond voor hoteliers en incoming agents in het College Hotel in Amsterdam.
Van der Heijden staat sinds 1 september 2014 aan het roer bij Corendon en kijkt terug op een goed jaar. ‘Ons aandeel op de markt groeit. TUI heeft 30 procent, Sunweb 25 en wij als goede derde 20 procent. Daaronder staat Thomas Cook met 13 à 14 procent.’
Uitdaging
De winter was lastig, concludeert Van der Heijden. ‘Problemen in het Midden Oosten, MH17, Rusland, ebola en discussies met Turkije – één van onze belangrijkste markten – vormden niet bepaald een goede bodem voor zaken.’ Ook de zomer laat uitdagingen zien.
‘Je zou denken dat, nu de crisis afzwakt, mensen weer geld gaan uitgeven. Dat doen ze ook, maar dan aan uitgestelde zaken als het kopen van een woning, de badkamer of keuken opknappen of een nieuwe auto kopen. Maar niet aan vakanties. Met acties en kortingen proberen we daar zo goed mogelijk op in te spelen, met steun van onze partners.’
Toch kijkt Van der Heijden positief vooruit. ‘De omzet verdubbelt> de komende vijf jaar’, voorspelde hij onlangs in TravMagazine.
Uitstraling
In 2015 wordt de nieuwe huisstijl van Corendon verder uitgerold. ‘In nauwelijks drie maanden tijd zijn we er in geslaagd onze uitstraling te veranderen. Het voordeel van een kleine organisatie. We steken ons in een modern en aantrekkelijk jasje, daar ben ik erg blij mee.’