
De Consumentenbond vraagt toezichthouder Inspectie Leefomgeving en Transport in te grijpen bij Holland Norway Lines.
Holland Norway Lines, de rederij die deze week uitstel van betaling aanvroeg en haar overtochten naar Noorwegen opschortte, schendt volgens de Consumentenbond de Europese passagiersrechten.
Het bedrijf biedt gestrande passagiers geen alternatief of verzorging, terwijl die daar wel recht op hebben. De Consumentenbond heeft de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) gevraagd om direct in te grijpen.
Bij een annulering of langdurige vertraging van een veerdienst hebben gestrande reizigers recht op snacks, maaltijden, verfrissingen en desnoods overnachtingen in hotels. En bij annulering mogen reizigers kiezen tussen hun geld terug of alternatief vervoer, zonder dat ze daarvoor moeten bijbetalen. Passagiers die daardoor met meer dan 3 uur vertraging aankomen op hun bestemming, hebben daarnaast recht op financiële compensatie.
Onacceptabel
Holland Norway Lines meldt helemaal niets over deze rechten op haar website en laat reizigers volledig aan hun lot over. De rederij adviseert haar gestrande klanten alleen om zelf alternatief vervoer te regelen, maar rept daarbij niet over vergoeding.
‘Dat is onacceptabel. Holland Norway Lines houdt zich niet aan de Europese passagiersregels en daarom vragen we de toezichthouder om te handhaven’, zegt Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond.
Op zijn website meldt de rederij: ‘Let op: op dit moment kunnen de kosten die gemaakt worden voor alternatief vervoer/accommodatie niet terugbetaald worden door Holland Norway Lines.’
SGR-deelname
Afgelopen week ontstond onduidelijkheid over de deelname van Holland Norway Lines aan garantiefonds SGR, dat reizigers terugbetaling of de terugreis garandeert.
De website hollandnorwaylines.com staat vermeld op de website van de SGR, maar Holland Norway Lines blijkt losse tickets via een andere BV te hebben verkocht, waardoor passagiers met een los ticket geen aanspraak kunnen maken op SGR-dekking.
‘Dat is onnodig verwarrend’, zegt de Consumentenbond.
Uitstel
Holland Norway Lines vroeg woensdag uitstel van betaling aan bij de rechtbank. De veerdienst tussen het Duitse Emden naar Kristiansand (Noorwegen) ligt voorlopig stil.
Surseance van betaling is vaak het voorportaal van een faillissement.
De rederij begon in 2022 met een verbinding tussen Eemshaven en Kristiansand. Het schip, de MS Romantika, was vaak volgeboekt.
Volgens de rederij zijn de financiële problemen ontstaan nadat het bedrijf begin dit jaar moest vertrekken uit de Eemshaven wegens ruimtegebrek aan de kade. De rederij beschikte daar niet over een eigen aanlegplaats.
De MS Romantika verhuisde tijdelijk naar Cuxhaven in Duitsland. Sinds juni vaart het schip vanaf het Duitse Emden naar Kristiansand. Die verhuizing leidde volgens de directie en hoge kosten.
Veel passagiers en partners uit de reisbranche, waaronder Overtocht.nl zijn gedupeerd, meldde TravMagazine al eerder.
(Foto Shutterstock).