
Eigenlijk zou Nederland 24 provincies moeten hebben. Dat was althans de verzuchting van de jury van de verkiezing Reisbureau van het Jaar, nadat de overgebleven 24 reisbureaus, twee per provincie, zich vorige week in Den Haag hadden gepresenteerd.
Sponsor Arubaans Verkeersbureau stelde zijn mooie kantoorvilla in Den Haag beschikbaar. Hier konden de twee beste reisbureaus van elke provincie zich voor de jury presenteren, die voor de gelegenheid en vanwege de tijd was opgesplitst in twee kleinere jury’s. Uiteindelijk moest per provincie één reisbureau overblijven. Een lastige keuze.
Het was een inspannende dag, vooral ook voor de afgevaardigden van de reisbureaus, maar het was het ruimschoots waard. De kwaliteit van de deelnemers was hoog, de verscheidenheid was groot, de creativiteit verrassend en de achtergrond van de deelnemers zeer divers. Er was een goede mix van kantoren van ketenbedrijven als TUI, D-reizen en VakantieXperts, maar ook van individuele ondernemers.
De vraag wat een reisbureau een goed reisbureau maakt, zo goed dat het tot de beste 24 van Nederland behoort, werd al gauw duidelijk: het onderscheidend vermogen zit in de medewerkers.
Om een voorbeeld te noemen: je kunt als TUI nog zo’n mooi centraal beleid hebben, met alle technische toeters en bellen, het zijn de medewerkers in de winkel die het verschil maken. En dat was ook precies wat we als jury hoorden van de diverse reisbureaus. De winkel-managers van TUI noemden inderdaad alle voordelen van het moederbedrijf, inclusief de state-of-the-art inrichting van de winkels. Maar daarnaast was vooral te horen wat zij buiten werktijd doen. Dat zij hun klanten tegenkomen op het schoolplein, tijdens het carnaval en ook op die manier de band met de klant warm houden.
Dat geldt trouwens voor alle reisbureaus, keten of individueel reisbureau. Los van de (reis)kennis en kunde van de medewerkers, de klant staat bij hen centraal. Die klant kom je ook tegen bij de supermarkt. Hij herkent jou, wordt op zijn beurt graag herkend en maakt bij de groente-afdeling graag een praatje over zijn laatste vakantie. Aandacht, zeker buiten werktijd, bezorgt het reisbureau een grote gunfactor. Maar dat hoef je de medewerkers van de 24 beste reisbureaus van Nederland niet te vertellen. Jammer dat we geen 24 provincies hebben.