
Ik heb hem meerdere malen mogen interviewen; de legendarische Frits Bom, die als Vakantieman in de jaren 90 zo’n zeven seizoenen lang met zijn tv-programma de luis in de pels van de reiswereld was.
In de latere seizoenen verliet hij de Hilversumse tv-studio en reed hij zelfs met een touringcar langs populaire plaatsen aan de Spaanse kust om Nederlandse toeristen op te zoeken. Beschikte hun hotelkamer over uitzicht op een bakstenen muur, in plaats van het in de brochure beloofde zeezicht, dan konden zij bij de bus van Bom hun beklag doen.
Vast onderdeel van het programma was de beroemde landkaart van Europa, waarop vakantiegangers in Benidorm moesten aanwijzen waar ze dachten dat Spanje lag. En die dan zonder aarzelen Zwitserland aanwezen. Heerlijke tv.
Bom oogde goedmoedig, maar had de vasthoudendheid van een terriër. Als (consumenten)journalist in hart en nieren liet hij zich niet gek maken. Zo wilden sommige reisbobo’s uit die tijd best in zijn programma commentaar geven, mits zij dan vooraf de vragen kregen, zodat ze hun antwoorden konden voorbereiden. Geen probleem, reageerde Bom steevast. In de live tv-uitzending van een paar dagen later stelde hij gewoon hele andere vragen.
Met de Vakantieman scoorde Frits Bom één tot anderhalf miljoen kijkers per aflevering. Toch trok RTL 4 eind jaren 90 de stekker uit het programma, omdat het te veel oudere kijkers zou trekken. Een onzinnige beslissing waarmee RTL een gestaag groeiende groep koopkrachtige kijkers de rug toekeerde. Maar mij vraagt niemand ooit iets.
Inmiddels is er MAX Vakantieman, dat dit zomerseizoen moeiteloos gemiddeld ruim één miljoen kijkers per aflevering scoorde. In een medialandschap waarin tv-programma’s steeds meer moeite hebben om kijkers aan zich te binden, is dat een mooie prestatie van het duo Sybrand Niessen en Jeanine Janssen.
Het programma heeft een hoog servicegehalte, vaste ijkpunten als de hoteltest (‘Zou het hier stoffig zijn? Iiieee…’) en koppelt verontwaardiging aan klein vakantieleed. En dat laatste zorgt weer voor (klein) leedvermaak. Geen beter vermaak dan leedvermaak, zei mijn opa altijd.
Een recente aflevering van MAX Vakantieman werd aangekondigd met de tekst: ‘Egyptisch vijfsterren hotel blijkt smerige bouwput’. Ik ging verkneukeld wat meer onderuit op de bank zitten, verse koffie erbij en zette het volume van de tv harder.
Deze column verscheen eerder in een aangepaste vorm in TravMagazine #10. (Screenshot TravMagazine).
Geef een reactie