
Wat een bijzonder reisjaar is 2025 geweest. Terwijl aan het begin van het jaar de boekingen als zoete broodjes over de toonbank gingen, stokte aan het einde van het eerste kwartaal de boekingsdrang van de Nederlander helemaal. De reizigers die het belang kennen van vroeg boeken – zekerheid van voorkeursbestemming, -reisperiode en/of accommodatie – waren er als altijd weer snel bij, maar de rest van de Nederlanders hield de hand lang op de knip. In een heel drukke last minute-zomer kwamen de boekingen wel weer op gang, werden de aantallen reizigers wel gehaald – we scoren een lichte plus in 2025 ten opzichte van een jaar eerder – maar is het de vraag of er wel dezelfde marges zijn gehaald als we in het verleden gewend waren.
Het is interessant om te zien of de vlot doorlopende start van het boekingsseizoen 2026 na januari beter zal doorlopen dan dit jaar. De klant doet er verstandig aan tijdig zijn vakantie te boeken, want er zouden komende zomer anders zomaar minder opties en tegen hogere prijzen beschikbaar zijn. We zien op alle traditioneel populaire Middellandse Zeelanden dat er steeds meer en steeds vaker wordt ingezet op andere bronmarkten dan die in West-Europa.
Of het nu komt door de geopolitieke instabiliteit, periodes van economische onzekerheid of de handelsoorlog die dit jaar werd ontketend door de president van de Verenigde Staten, niet alleen Noord-Amerika had dit jaar een moeilijk toeristisch seizoen. Terwijl Egypte volop heeft geprofiteerd van het wegvallen van alternatieve reisbestemmingen in de regio en aan een opmars bezig was, heeft Turkije als land met van oudsher een perfecte prijs-kwaliteitverhouding, het ook in 2025 moeilijk gehad. Interessant genoeg lijkt het erop dat beide bestemmingen voor komend jaar weer helemaal terug zijn in de gratie van de reiziger. Terwijl ik aan alle kanten hoor dat Turkije helemaal terug is in de vroegboekingen, en niet alleen voor zon-en-strandvakanties, zullen de Verenigde Staten natuurlijk profiteren van het aankomende WK-voetbal dat daar en in de buurlanden wordt gehouden. Dat hoor ik inmiddels ook vanuit de Amerika-specialisten onder de ANVR-leden.
De politiek heeft ondertussen nog steeds onvoldoende goed in de gaten wat eigenlijk het belang is van reizen: voor de economie en de ontwikkeling van bestemmingen, voor het welzijn van reizigers en voor de werkgelegenheid van inmiddels bijna 10% van de wereldbevolking. Dat blijkt wel uit het feit dat we tot het uiterste hebben moeten gaan in de lobby dit jaar om de slechtste voorstellen in de herziening van de Europese richtlijn pakketreizen van tafel te krijgen. Het is gelukt om een verbod op de klant om aanbetalingen te vragen van tafel te krijgen én het blijft mogelijk 100% annuleringskosten in rekening te brengen als we daar zelf ook mee te maken hebben bij onze leveranciers. Maar reisdienstverleners zoals airlines verplichten zich net als reisagenten en touroperators te verzekeren tegen eigen financieel onvermogen?
Daar wil de Europese Unie niet aan. Jammer is dat. Net zoals het zonde is dat Nederland een eigen koers blijft varen met de invoering van de herziene tickettaks. Dat zal in de praktijk niet leiden tot financieel voordeel of milieuwinst, omdat de klant en masse de grens over zal gaan. En dat is zonde, want we hebben als sector wel de plicht om te blijven investeren in verduurzaming. Hoe dan ook, het is echt hoog tijd voor een minister van Toerisme in Nederland, zoals veel andere landen die ook al hebben, om het belang van het reizen beter te dienen en ervoor te zorgen dat economische ontwikkeling en verduurzaming van het toerisme wel hand in hand gaan. Aan het nieuwe kabinet de taak om daarmee aan de slag te gaan!
Als ANVR gaan we het komende jaar weer volop aan de slag voor leden, business partners en reizend Nederland. In mijn eerste column van het nieuwe jaar zet ik onze plannen verder uiteen. Voor nu mooie feestdagen gewenst met familie, vrienden, collega’s en geliefden en alvast een reislustige start van het nieuwe jaar gewenst.
Frank Radstake
Directeur ANVR
frank@anvr.nl
Frank Radstake schrijft als directeur van de ANVR maandelijks een column voor TravMagazine waarin hij zijn licht laat schijnen over de (internationale) reiswereld. (Foto TravMagazine/Theo de Reus).
Geef een reactie