
Tijdens het ANVR-congres in Rabat heeft Marokko zich vier dagen lang gepresenteerd als dé bestemming van de toekomst. De CEO van het Marokkaans nationale verkeersbureau, Achraf Fayda, liet in zijn welkomstspeech blijken dat Marokko het inkomend toerisme zeer serieus neemt.
Geen ‘bla-bla-beleefdheids-praatje’, zoals mijn buurman het zou noemen, maar een gedegen en beknopte beschouwing van de Nederlandse vakantiemarkt en de mogelijkheden die het Noord-Afrikaanse land ziet om een toeristische speler van betekenis te worden voor Nederland en de rest van de Europa. Daarbij wil Marokko zich profileren als Mediterrane bestemming.
In aanloop naar het congres voerde Marokko al een marketingcampagne, vooral gericht op de reiswereld, waarin werd uitgelegd wat het land te bieden heeft. En dat is veel meer dan de toeristische hotspot Marrakech en de badplaats Agadir. Via een gevarieerd congresprogramma kregen de congresgangers een goed voorproefje van hetgeen de nog vrij onbekende hoofdstad Rabat voor bezoekers in petto heeft.
Bij de ontwikkeling van een bestemming is altijd sprake van de bekende kip-ei-vraag. Wat komt eerst? Waar begin je? Zorgt de grote capaciteit die Transavia op Marokko inzet voor veel vraag naar de bestemming? Na Spanje, Griekenland en Portugal is Marokko in capaciteit opgeklommen naar de vierde bestemming van Transavia.
Of speelt het enthousiasme van het Marokkaans verkeersbureau (lees: investeringen) een hoofdrol? De oprechte hartelijkheid van de lokale bevolking (cliché) is alvast al aanwezig.
Media- en televisiekenner/programmamaker/directeur van Beeld & Geluid Eppo van Nispen tot Sevenaer, die als laatste spreker in Rabat optrad, had het simpele antwoord: je moet het samen doen. Hij vatte het samen in een Arabisch gezegde: één hand klapt niet.
(Foto TravMagazine/Theo de Reus).
Deze column verscheen eerder in TravMagazine #16 van 2 december.
Geef een reactie