
Tijdens de jubileumeditie van ons Reisgala, waarvan de 25ste editie op 25 januari 2025 werd gehouden (drie keer 25) zijn opnieuw veel gelukkige winnaars met een Vakantie Award naar huis gegaan. In totaal werden awards in 37 categorieën uitgereikt, naast vier persoonlijke onderscheidingen. En toch moesten we ook mensen teleurstellen, niet iedereen kan een award winnen.
Maar wat moet je doen om zo’n prijs in de wacht te slepen? Ik kreeg de vraag voorgelegd aan de hotelbar van Huis ter Duin, toen het officiële gedeelte van het gala erop zat en de meeste mensen in de zaal ernaast op de dansvloer stonden. Degene die de vraag voorlegde had al de nodige wijntjes gedronken en was van mening dat ‘m groot onrecht was aangedaan door hem met lege handen te laten vertrekken.
Ik begon uit te leggen dat er voor het winnen van een award geen kant-en-klaar recept bestaat. In ieder geval kan het geen kwaad wanneer je een beetje geduld hebt. Het winnen van een Vakantie Award is als de druppel die de steen uitholt. Het is vaak een kwestie van jarenlang investeren.
Om voor een award in aanmerking te komen, zijn wat mij betreft drie dingen van belang. Ten eerste moet het product kloppen. Het is een vaststelling (eerder een cliché) die met hoofdletters in alle marketinghandboeken staat geschreven. Je kunt nog zoveel investeren in marketing, je kunt nog zo’n mooi verhaal ophangen, als het product niet klopt, vergeet het dan maar.
Ten tweede: zorg voor goede marketing. Als je een mooi product hebt, schreeuw het van de daken met mooie campagnes. Hoe moeten aspirant-kopers anders te weten komen dat ze bij jou moeten zijn?
Het derde punt ligt in het verlengde hiervan: zorg voor een herkenbaar gezicht naar buiten. Een bedrijf wordt gevormd door de mensen die er werken. Niemand koopt een product van een bedrijf, je koopt van iemand die bij dat bedrijf werkt, in wie je vertrouwen hebt en met wie je goed kunt opschieten. Een beetje gunfactor komt hier zeker om de hoek kijken. De reisbranche is niet voor niets een people business.
Overigens, ook als aan deze voorwaarden wordt voldaan, is het winnen van een Vakantie Award nog steeds niet zeker.
Toen ik mijn betoog had afgerond, nam de vragensteller in kwestie nadenkend een slok van zijn zoveelste wijntje. ‘Kan ik niet gewoon jou omkopen volgend jaar?’, wilde hij weten, terwijl hij zich aan de bar in evenwicht hield. ‘Dat kan ook’, antwoordde ik. ‘Mijn tarief begint bij een bedrag met zes nullen.’
Terwijl ik wegliep, kon ik hem bijna horen rekenen.
PS: Het volgende Reisgala, inclusief Vakantie Award-uitreiking, is op zaterdag 31 januari 2026 (Foto Bastiaan van Musscher/TravMagazine).
(Deze column verscheen eerder in TravMagazine #2 van 11 februari).