
Club Med heeft het winterseizoen 2016/2017 afgesloten met een omzet van 875 miljoen euro. Dat is een groei van 6,5 procent ten opzichte van de winter ervoor.
Amerika en Azië laten een groei zien van dubbele cijfers, respectievelijk plus 18,8% (189 miljoen euro) en plus 12,3% (150 miljoen euro). Europa laat weer een groei zien (plus 1,4%, ofwel 536 miljoen euro).
Club Med noteert wereldwijd een nettoresultaat van 66,7 miljoen euro. Dit betekent een stijging van 5% ten opzichte van het vorige winterseizoen en een verdubbeling in vergelijking met het winterseizoen van 2015.
Dezelfde positieve trend is volgens Club Med waarneembaar bij de boekingen voor zomer 2017. Er is sprake van een toename van 5,3%, vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Alle regio’s laten een groei zien in omzet en aantallen klanten.
Ook het winterseizoen 2017/2018 is goed van start gegaan: alle geografische zones laten een ‘double digit’ groei zien. Inmiddels staat er al voor 280 miljoen euro aan boekingen.
Resorts
Afgelopen winter bezochten 685.000 klanten de premium resorts van Club Med. Dat is de grootste groei sinds 2000, namelijk plus 8,1%. Ruim twee derde (71%) van deze klanten komt van buiten Frankrijk, een groei van 5 punten in de afgelopen twee jaar.
De bergresorts in Europa telden 2% meer gasten, terwijl de markt daalde met 3%. Het aanbod van Club Med skiresorts in de Franse Alpen trekt een groeiend aantal klanten. Inmiddels zijn zes van de tien klanten niet-Frans. Een groei van vier punten over de afgelopen twee jaar.
‘Het bevestigt de beste prijs-kwaliteit verhouding van het Club Med aanbod, als ook de aantrekkingskracht van de Franse Alpen over de hele wereld’, zegt de aanbieder van all-inclusive vakanties.
De winterzonbestemmingen hebben eveneens een stijgende lijn laten zien in het afgelopen seizoen. Er is sprake van een groei van 7,5% ten opzichte van vorig jaar. Dit succes is vooral te danken aan het succes van Finolhu Villa’s op de Malediven, de Aziatische resorts en het resort Punta Cana in de Dominicaanse Republiek.
De positieve resultaten van afgelopen winter zijn het gevolg van een strategie die meer dan tien jaar geleden is ingezet. Daarbij werden resorts met 2 tot 3 tridents vervangen door resorts met
4 en 5 tridents. Anders gezegd, Club Med focuste op het hogere segment, een beleid dat duidelijk vruchten afwerpt.
‘Deze groei van afgelopen jaar bevestigt dat het aanbod van Club Med voldoet aan de nieuwe verwachtingen van de klant en dat deze is afgestemd op de belangrijkste trends van de premium vakantiemarkt van vandaag.’
Club Med telt op jaarbasis 1.245 miljoen klanten in haar resorts, die te vinden zijn in 30 landen.