
Onder de naam TravelCheq lanceert Christian Verschoor van Verschoor Reizen een cadeaucard die bij meerdere reisaanbieders is in te leveren. Christian Verschoor (26), de vierde generatie van het bekende touringcarbedrijf in Hardinxveld-Giessendam, heeft ruim twee jaar aan zijn initiatief gewerkt.
‘Het idee ontstond toen ik een boekenbon kreeg. Ik vroeg me toen af waarom er geen cadeaukaart voor vakanties was.’
De TravelCheq is verkrijgbaar in waarden van 25 tot 150 euro. Onder de bedrijven die de kaart accepteren, bevinden zich Regio Reisburo, Travel Store en Traveltroef, maar ook Winterliner, Cruise Travel en sinds dinsdag doet ook Langhout Reizen mee.
Klanten kunnen de TravelCheq online kopen op de gelijknamige website. Het geld dat zij betalen wordt gestort op een derdenrekening, waarvoor Verschoor vergunning heeft van de Nederlandsche Bank. De rekening wordt beheerd door de Rabobank en staat onder toezicht van de AFM.
Pas zodra er met een TravelCheq is betaald, krijgt het bedrijf waar de verkoop heeft plaatsgevonden zijn geld vanaf de derdenrekening. Het verdienmodel van Verschoor bestaat eruit dat hij een commissie van de totaal verzilverde chequewaarde ontvangt.
‘Dat percentage geldt uiteraard alleen over de waarde van de cheque en niet over de hele reissom. Ik reken erop dat de TravelCheq voor extra klanten bij onze partners zorgt.’
De TravelCheq kan ook worden gebruikt bij online betalingen via reiswebsites. In dat geval kunnen bedrijven de TravelCheq opnemen in het rijtje betaalmogelijkheden, tussen iDeal en Paypal. ‘Bedrijven hoeven dus geen grote technische aanpassingen te doen.’
Sinds de lancering twee weken geleden heeft Verschoor al 80 TravelCheq’s verkocht. Hij heeft vooral reclame gemaakt via sociale media en door een bus van Verschoor uit te rusten in de look & feel van TravelCheq.
Christian Verschoor is op de Vakantiebeurs aanwezig om met meer partners in contact te komen. Aansluitend gaat hij een jaar campagne voeren op sociale media. Dat moet ertoe leiden dat eind 2019 het aantal verkochte TravelCheq’s op 10.000 staat. ‘Ik verbeeld me niet dat zich meteen grote partijen zullen melden, maar ik bouw het stap voor stap uit. De komende tijd gaan we verder uitrollen en op zoek naar partners, zowel reisbureaus als touroperators.’
Recent publiceerde ANVR de uitkomsten van onderzoek door twee studenten van de NHTV, waaruit bleek dat er geen behoefte is aan een branche-brede nationale reischeque. ‘Ik ken dat onderzoek’, reageert Verschoor. ‘Maar ik heb er veel vertrouwen in. De aanhouder wint.’