Brussels Airlines gooit het boordproduct op Europese routes rigoureus om. Om de strijd met prijsvechters als Ryanair en easyJet aan te gaan komt er onder andere een uitgekleed basistarief, waarbij de klant moet betalen voor alle extra services.
De Belgische luchtvaartmaatschappij hanteert vanaf 1 september binnen Europa vier soorten reisproducten: check&go, light&relax, flex&fast en bizz&class. Binnen die formules varieert niet alleen de prijs sterk, ook het niveau van dienstverlening verschilt flink.
‘De tijd dat de airline de keuze maakte voor de passagier is voorbij’, zegt CEO Bernard Gustin. ‘De passagier wil zelf beslissen hoe hij reist en welke service bij hem past.’
Divers
Bij check&go gaat het vooral om de laagste prijs. Passagiers moeten bijbetalen voor ruimbagage en eten en drinken. Tickets zijn niet te wijzigen.
Light&relax biedt iets meer service. Zo mag de passagier een koffer meenemen, zelf een stoel uitkiezen en beperkt wijzigen.
Het product flex&fast vervangt het bestaande b.flex, gericht op zakenreizigers die graag voorrang willen bij inchecken en security, vooraan wil zitten in het vliegtuig, gratis hapjes en drankjes wenst en behoefte heeft aan een flexibel ticket.
Bizz&class is het nieuwe Business product van Brussels Airlines, met toegang tot lounges, exclusieve catering aan boord en andere bestaande voordelen uit de Business Class.