
Airlines die in Nederland actief zijn, zouden verplicht moeten worden een klein bedrag per passagier te storten in het garantiefonds van de SGR. Dat stelt Silverjet-oprichter Rob Bremer naar aanleiding van het feit dat het in surseance verkerende Airberlin heeft laten weten per 25 september zijn Caribbean-aanbod vanaf Düsseldorf te schrappen.
´Zoals het er thans naar uitziet lijkt Airberlin, met het vandaag annuleren van vele bestemmingen, de komende dagen de deuren te zullen gaan sluiten. Voor wat betreft een andere luchtvaartmaatschappij in Zuid-Europa is het nog maar afwachten´, zegt Bremer.
´Is nu niet het moment gekomen om alle airlines die hun product in Nederland aanbieden, te verplichten bijvoorbeeld een klein bedrag per passagier te storten in het garantiefonds van de SGR? In de loop van de jaren zijn er 10-tallen airlines failliet gegaan en worden de kosten steeds afgewend op de touroperators of de direct boekende consument. En dit terwijl de touroperators wel aan alle mogelijke (terechte) verplichtingen moeten voldoen. Mijns inziens het moment dit zonder vertraging opnieuw op te pakken en met grote spoed wettelijk in te gaan voeren.´
Oostdam
ANVR-voorman Frank Oostdam laat weten het volstrekt met Bremer eens te zijn. ´Zeer onbevredigend dat dit nog niet het geval is. Dat is overigens niet aan ons standpunt te wijten, maar geheel aan de lobby van de airlines op internationaal vlak en dus aan de onwil van de politiek om hiervoor te besluiten. Wij laten het niet na om hiervoor te pleiten, zowel in Nederland als binnen Europa. Pragmatisch als wij zijn, hebben velen in Nederland hun toevlucht gezocht in de een of andere ticketverzekering. Dat neemt niet weg dat wij met onze ´strijd´ voor een airline garantiefonds doorgaan.´
SGR
SGR-directeur Erik Jan Reuver sluit zich de woorden van Oostdam aan. ´Als uitvoerend garantiefonds voor de reisondernemingen kunnen wij zelf niet zoveel invloed op dit politieke besluit nemen. Maar wij zijn graag bereid om dit te faciliteren, als dit een wettelijke verplichting voor de airlines wordt.´
Reuver benadrukt het risico van een eventuele garantieregeling voor de luchtvaart niet te willen mixen met SGR. Wel staat hij open voor een apart luchtvaartfonds onder de vleugels van SGR.
´Misschien een idee om het komende faillissement van Air Berlin aan te grijpen om de politiek duidelijk te maken dat de airlines bij faillissement meer schade voor consumenten veroorzaken dan reisorganisaties.´
Geschrapt
Airberlin heeft maandag laten weten per 25 september de vluchten vanaf Düsseldorf naar Cancun, Curacao, Cuba en Puerto Plata (Domrep) te schrappen. Eerder schrapte Airberlin vluchten vanaf Berlijn naar Abu Dhabi, Chicago, Los Angeles en San Francisco. Ook de route Düsseldorf naar Boston werd geschrapt.