
Diverse reisbedrijven en luchtvaartmaatschappijen hebben dinsdagmiddag op het ministerie van Buitenlandse Zaken in Den Haag overleg gevoerd over het repatriëren van Nederlandse vakantiegangers en reizigers.
Minister Stef Blok heeft de reissector om hulp gevraag en deze heeft toegezegd zoveel mogelijk mee te zullen werken. Het gaat om 20.000 tot 30.000 mensen die zich nog steeds in het buitenland bevinden.’
Bij het overleg waren KLM, Transavia, Corendon, D-rt Groep, Sunweb, TUI, Easyjet en ANVR aanwezig.
‘Het was een constructief overleg’, zegt ANVR-voorman Frank Oostdam. ‘We hebben waar mogelijk onze medewerking toegezegd. Het is in ons beider belang dat we deze mensen terughalen.’
De terughaalactie zal gefaseerd verlopen, omdat de diverse landen wel vensters moeten openhouden waarbinnen gevlogen kan worden. Voor de terughaalactie worden KLM, Transavia, Easyjet en reisorganisaties ingezet.

Wat wordt er gedaan voor individuele overwinteraars die in Spanje wonen maar nog steeds Nederlander zijn?
Niets en helmaal niets.
Ambassades reageren met automatische berichten.
De Spaanse ambassade reageert alleen op Spanjaarden en de Nederlandse ambassade reageert ‘automatisch’.
Bovendien ik wil helemaal niet naar Nederland.
Europa? In deze crisis doet Europa helenaal niets.
Robert-Jan … same here. Ticket omgeboekt naar een eerdere datum! Word er melding gemaakt op de website dat er geen wijzigingskosten in rekening worden gebracht. Wat schetst mijn verbazing: de volle pond wijzingskosten betaald. Tja geen andere keuze!!! Het terughalen van deze extra kosten zal wel net zo lang duren als dat de virus zal rondwaren. Groetjes uit Indonesië!
KLM rekent torenhoge prijzen om terug te kunnen komen, geboekte retourtickets vervallen, verschil moet bijbetaald worden of het totale ticket als ze al te krijgen zijn. En dan straks een kapitaalinjectie van de overheid?? Wie haalt mij uit deze nachtmerrie….. Gestrande dochter met partner in L.A.