Hotels en B&B’s die bij annuleringen van grote boekingsites als Booking.com bij annuleringen gedane betalingen moeten terugstorten, komen in de problemen. Deze eisen pakken desastreus uit voor de sector. Dit blijkt uit een artikel van het Financieele Dagblad (FD).
NBTC, Nederlandse gemeenten en VVV Nederland hebben daarom een week geleden een brief gestuurd naar Booking.com, met de vraag of het bedrijf zich coulanter kan opstellen tegenover hotels, B&B’s en hostels. Booking zou bijna geen omboekingen of vouchers accepteren, en eist juist dat hotels betalingen direct terugstorten. Hierdoor kampen veel (kleine) ondernemers in de sector met financiële problemen.
Antwoord Booking.com
In een antwoord op de brief stelt de boekingsite dat het ‘het overgrote deel van de reserveringen altijd mogelijk is geweest om gasten een andere reserveringsdatum of een voucher aan te bieden in plaats van een terugbetaling’.
Volgens de directeur van brancheorganisatie Koninklijke Horeca Nederland, Dirk Beljaarts zegt Booking iets anders dan dat het bedrijf daadwerkelijk doet: ‘Booking.com is een meester in mooi weer spelen’, zegt hij tegen het FD, waaraan hij een bericht liet zien van een hotelier die een kamer had verhuurd zonder recht op terugbetaling bij een annulering. Toch kreeg hij een rekening van Booking om het geld terug te storten.
Anoniem zegt
Als hotelier in het buitenland en werkend met booking.com zou ik heel graag eens praten met jullie!