‘Niemand gaat nu zijn koffers pakken voor een last-minute vakantie in november…’ Daarmee illustreerde Itac-voorzitter
Leo van der Hoeven afgelopen zaterdag in zijn radio-interview met Frits Spits klip en klaar zijn betoog dat een last-minute gekoppeld moet zijn aan een vertrekdatum binnen maximaal 3 weken.
‘Geldt ook voor een inpakken-en-wegwezen-aanbieding’, voegde de populaire studiereiziger van Apollo er aan toe. Het lijkt mij logisch dat de discussie in de branche leidt tot zo’n algemene afspraak. Ook duidelijk voor de consument. Ik ben het met Verhoeven eens dat de ANVR best aan dit branchedispuut enige sturing mag geven. Klanten voelen zich namelijk belazerd als een last-minute lokprijsje pas maanden later van toepassing is. Dat wil toch niemand op zijn geweten hebben. Destijds lukte het toch ook met de opt-ins en opt-outs.
Mijn oproep een paar weken geleden om cruise-aanbieders hulp te bieden was niet aan dovemansoren gericht. Reisverkopend Nederland is erg actief en dient daarmee overigens het eigen belang: er zweven 200.000 cruiseklanten boven de markt. Er is dus wat te halen. Scheepsbezoeken zijn populairder dan ooit, op Faceboek wemelt het van de filmimpressies en aantrekkelijk geprijsde cruises, Stip knalt met Costa door de geluidsbarrière qua kortingen en Kees Kooijmans opende het eerste echte cruise-reisbureau van ons land na zich danig te hebben voorbereid met de productie van leuke cruiseclipjes.
In dit nummer van TravMagazine neem ik de lezer mee aan boord van de HAL’s Rotterdam langs de ‘Jewels of the Baltic’. VX De Groot zwaaide vanuit Maasluis 60 (!) klanten aan boord uit . Vanaf het dak van zijn huis deed een cruise-Tupperware-initiator hetzelfde. ‘Tupperware’? Ja, u leest het goed, best een leuk idee. Meer hierover op pagina 21 van TravMagazine 33/34.