Blog: Roze auto's - TravMagazine
Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll naar boven

Top

Blog: Roze auto’s

Door: | 22 oktober, 2015

Tijdens het ANVR Congres in Abu Dhabi stelde spreker Ramon Vullings de vraag: in welke kleur auto rijdt mijn moeder? Zijn opdracht: geef een fout antwoord. Vrijwel de hele zaal bleek een kleur in gedachten te hebben genomen (ik ook, roze leek mij een goede gok). Waarom kozen we niet voor ‘banaan’ of ‘Mark Rutte’ als antwoord? Daarvan weet je immers 100 procent zeker dat het fout is. Vullings’ punt: ons denken wordt bepaald door de context en daardoor zijn we niet zo vernieuwend als we zouden kunnen zijn.

Ik moest hieraan denken toen ik een pittige uitspraak van wervings- en selectiebureau Brederode Consultants las: ‘De reiswereld vertrouwt nog veel te veel op eigen kennis en kunde, terwijl de realiteit is dat één whizzkid op zijn zolderkamer het hele businessmodel op zijn kop kan zetten.’ Nieuwe spelers zijn dus per definitie een bedreiging voor de gevestigde namen. Dat is pas contextdenken.

Neem nu Airbnb. Ik woon in Amsterdam en ken veel mensen die hun appartement via deze site verhuren aan toeristen. En raad eens wat ze doen met die extra inkomsten? Op vakantie gaan. Weekendje Rome, week naar de zon, op bezoek bij vrienden in New York… Met ‘gevonden geld’ is het makkelijk boeken. Reken even mee. Airbnb draagt per jaar 5,5 miljoen euro aan toeristenbelasting af aan de gemeente Amsterdam. Het tarief is 5 procent dus de inkomsten van de verhuurders bedragen 110 miljoen euro bruto. Daar kun je aardig wat extra weekendjes weg voor boeken.

Nu hoor ik u zeggen: ja, bij Airbnb. Dat valt volgens mij wel mee. De verhuurders die ik ken gaan zelden zelf in een Airbnb-accommodatie zitten. Geen idee waarom, maar gunstig voor de reisretailer die een goede aanhaker weet te bedenken. Of zoals Vullings het in Abu Dhabi zei: de oplossing voor een probleem is buiten uw branche allang gevonden. Een kwestie van doordenken dus.

(Visited 308 times, 1 visits today)

Reageer met Facebook:

Reacties:

Deel dit artikel