
Het is een bekend gezegde: een goede reputatie komt te voet en gaat te paard. Anders gezegd: wat je jarenlang met bloed, zweet en tranen zorgvuldig hebt opgebouwd, kan met de snelheid van een bliksemflits ongedaan worden gemaakt.
Als directielid van ATP had je afgelopen week een slechte week, die waarschijnlijk nog wel een paar weken zal aanhouden. De kop ‘FIOD doet inval bij ATP’ die bij diverse media was te lezen, doet de reputatie van het gerenommeerde zakenreisbedrijf op z’n zachtst gezegd geen goed. Zeker niet als daarbij termen als ‘inval’ en ‘oplichting’ worden gebruikt. De uitstraling die dergelijke nieuwsberichten naar de klanten hebben, is desastreus. Daar kan geen duur pr-bureau nog tegenop boksen. Ook al blijkt straks na justitie-onderzoek dat er niets aan de hand is, de klant/lezer zal blijven denken: waar rook is… Een bittere pil voor topman (en ANVR-bestuurslid) Willem Starink, die kort daarvoor in een andere functie was benoemd.
Bijna nog erger was de kop op de voorpagina van de Telegraaf: butler plukt hotelgast. Met daarboven de regel: ‘In chique Huis ter Duin voor megabedrag aan juwelen gestolen’.
Au… Dat doet pijn. Heb je als poepchique en prestigieus Grand Hotel een mooie reputatie opgebouwd, blijkt de huisbutler een ordinaire dief die de hotelgasten voor enkele tonnen heeft bestolen. Weg klantvertrouwen. De opmerking dat een nacht in Huis ter Duin veel geld kost, krijgt dankzij deze dief een dubbele betekenis.
theo.de.reus@travmagazine.nl