Al bij de prille opkomst van – toen nog genoemde – mobiele reisadviseurs omarmde TravMagazine dit nieuwe fenomeen. We creëerden voor de Zelfstandige Reisadviseurs (ZRA) een levendig informatieplatform op onze TravEcademy en begonnen de jaarlijkse verkiezing van de beste ‘reis-zzp-er’. Uiteraard doorspekten we onze activiteiten met serieuze elementen, zoals symposia, workshops en speciale studiereizen.
Het zal de lezer misschien zijn ontgaan, maar nog één sanering onder reisbureaus (D-rt?) en er zijn meer ZRA’s dan winkels. Elke gesloten reiswinkel maakt plaats voor een of vaak zelfs twee ZRA’s. Zo koersen we af op de situatie dat internet er voor de eenvoudige pakketten is en de reisbureaus en ZRA’s voor alle andere vakanties. Dat zal me niet verbazen, zeker gezien de kwaliteit en ervaring van de ‘survivors’, die stuk voor stuk als moderne reisaanbieders opereren.
Het zal me evenmin verrassen als de meeste ZRA’s in de (nabije) toekomst uitgroeien tot units met 1 of 2 medewerkers op de payroll. De branche mag zich gelukkig prijzen met de krachtige en professionele support die de Zelfstandige Service Organisaties (ZSO’s) bieden. Daardoor is wildgroei en chaos voorkomen, ook al omdat de ANVR de nieuwe ontwikkelingen vanaf het begin een warm hart toedraagt. Ons land telt inmiddels 12 grote en 10 kleinere ZSO’s. De vraag is welke touroperator er als eerste eentje koopt…
Wij gaan deze de komende edities van TravMagazine portretteren als service richting lezers en schoolverlaters om de juiste keuze te maken. ‘Schoolverlaters’? Zou het toeristisch onderwijs wel (voldoende) anticiperen op de vorming van deze nieuwe reisondernemers? Ik vrees van niet.
Kees Bikker zegt
@Klaas-Jan: Het klopt helemaal wat je zegt en het feit dat er al een paar jaar lang (overigens terecht) een verkiezing voor ZRA reisverkopers is, onderschrijft nog eens mijn signaal dat de reisverkopers in de winkel ook bij de vakpers langzamerhand uit het beeld verdwijnen. De verkiezing voor “gewone” reisadviseurs heeft er inmiddels aan moeten geloven. Dat dus.
Kees Bikker
De vries zegt
Het succes van de ZRA’s is mede te danken aan de slechte situatie waarin de reisburo’s zich bevinden. De verdiensten lopen terug waardoor er geen plaats meer is voor vakmensen in de reisburo’s. Wat blijft er dan over voor die vakmensen? een andere baan, en om toch nog wat met je kennis te kunnen doen kun je mobiel wat gaan doen. Alle uren voor eigen rekening. Verkoop je niks dan verdien je niks.
Hoe anders was dat in het reisburo. Een slechte maand betekende niet geen inkomen maar rust en zekerheid in het gezin want je inkomsten waren er wel.
En de vakbladen profiteren ervan! Het zijn de ZSO’s adverteren om zoveel mogelijk vakmensen in hun gelederen te krijgen want iedere ZRA is inkomsten. Tegen een bijdrage in de ondersteuning die er kant en klaar is voor de gehele groep volgt kassa! De winnaars zijn de ZSO’s en de vakbladen.
De TO die werken mee aan de inspanningen van de vakbladen en ZSO’s want er komt promotie voor terug.
Grote verliezers zijn de vakmensen en de reisburo’s . Vakmensen die geen vergoeding krijgen voor alle werkzaamheden waar geen boeking uit vloeit. Die dag en nacht klaar moeten staan en hun gehele prive leven aan moeten passen, geen rust meer krijgen. Reisburo’s die het netjes willen spelen worden gekort in inkomsten. Commissies worden verlaagd en kosten/lonen stijgen. Support staat onder druk. Kortom het reisburo krijgt het onverdiend steeds zwaarder. Er wordt meer stuk gemaakt dan wenselijk is. En de vakbladen maar roepen hoe geweldig de ZRA’s zijn. Het is een trieste zaak. Komt tot bezinning reiswereld er is al genoeg stuk gemaakt.
Mari Temminck
Klaas-Jan van Woerkom zegt
Kees (Bikker), die belangstelling voor ZRA’s is niet zo plotseling hoor; we schrijven al jaren graag over ze. Getuige ook de verkiezing Zelfstandig Reisadviseur van het Jaar.
Kees Kooijmans zegt
Rob, mijn excuus dat ik mijn huiswerk niet goed heb gemaakt, ik vind het stoer van jullie dat jullie wel gehandeld hebben, maar we zijn het wel eens.
Groet Kees Kooijmans
Rob Bremer zegt
Beste Kees,
Ik denk dat je je huiswerk niet voldoende gemaakt hebt!
Silverjet Vakanties hanteert wel degelijk ook voor ZRA organisaties een minimum verkoopprestatie. Gevolg is dan ook dat wij net als bij de reisbureaus (waarvan per 1 november jl. wij er van ca. 30 vestigingen afscheid hebben genomen) ook afscheid namen van een 3-tal ZRA-organisaties.
Hoeft voor jullie en voor ons niet schadelijk te zijn gegeven het feit dat Silverjet per 6 maart 18% stijging in passagiers realiseerde.
Gelijke monniken, gelijke kappen, zo simpel is dat.
Met vriendelijke groet,
Rob Bremer
Silverjet Vakanties
Kees Bikker zegt
Maar vanwaar dan ineens die massale belangstelling van de vakbladen voor ZRA’s? Ze vallen over elkaar heen met specials over de ZRA.
Nou is het sowieso tegenwoordig niet hip meer als je als reisverkoper nog in een winkel zit. Terwijl je toch exact het zelfde werk doet, plus je knapt nog het vuile werk erbij op van een klantengroep die de ZRA’s nauwelijks lijkten te bedienen zoals de shoppers en koopjesjagers: alleen maar verhalen over hoge gemiddelde reissommen en vette klanten.
Vroeger was de mobiele reisverkoper een noviteit, nu kan je ze niet meer wegdenken in het landschap van de reisverkoop en lijkt de verkoper in de winkel naar de marge te worden verdrongen. Niet alleen vanuit de aandacht van de leveranciers maar ook vanuit de vakpers.
En wat is er ook al weer gebeurd met de verkiezing van reisadviseur van het jaar? Te weinig kwaliteit soms? En waarom nog steeds onderscheid tussen ZRA en RA?
Kees Bikker
Kees Kooijmans (Travel Slide) zegt
Het fenomeen ZRA staat ineens bij de vakbladen in de schijnwerpers, ik respecteer elke manier van ondernemerschap. Maar waarom worden kleine zelfstandige reisbureaus die lid zijn van een keten ingeschaald op omzet en waarom gebeurd dit niet bij een ZRA ? Ik heb dit bespreekbaar proberen te maken bij touroperators en het antwoord is: Dit historische is gegroeid!
Ik begrijp dat er belangen zijn en dat een aantal grote partijen in hun eigen vlees zullen snijden, maar voorzichtig gezegd is het raar en niet correct. Ik ben er van overtuigd dat een gemiddelde ZRA het ook moet hebben van verkoop van pakket reizen, waarom was er dit weekend een studiereis van een club naar de Kaapverdische eilanden om de RUI hotels te bekijken!
Uit de portetten die gemaakt worden zal blijken dat de concurrentie onder de verschillende clubs moordend is , € 45 per boeking of 1% kosten, met de volledige commissie! Als je een grote familie heb is dat leuk meegenomen. (en volop tijd om mee te gaan op studiereizen)
Bij een gemiddelde omzet van € 250.000 en als ik de verhalen moet geloven zijn het vooral grote en moeilijke boekingen die gemaakt worden, kom je op 2-3 boekingen per week? Laten we eerst de commissies gelijk trekken naar omzet en dan kijken wat er overblijft.
Is dit om het kleine reisbureau te laten verdwijnen uit het straatbeeld en gaan we nu met zijn alleen op zolder of in de garage zitten ?
Ik eet elke dag mijn POSITIEFJES en ik vind het nog steeds een leuke branche , maar het spel moet wel eerlijk gespeeld worden!