Het lijkt wel of Mediterrane bestemmingen op de achtergrond raken als je ziet hoe gretig kranten en televisie steeds weer het nieuws over verre vakanties brengen. Voorbeeldje: Arkefly gaat met een Dreamliner naar St Maarten vliegen en dat persbericht landt overal in de media.
Die aandacht is voor reisbureaus en ZRA’s vanwege het promotionele effect gunstig, want de Nederlandse vakantieconsument keert zich voor bijzondere reizen af van het internet. Zodra de kosten stijgen en de vakantie meer dan één click vergt, komt het persoonlijke advies in beeld. Dit eist wel dat reisverkopers van (verre) wanten weten en met gemak persoonlijke wensen kunnen waarmaken. Het is duidelijk dat van oudsher pakketverkopende reisbureaus het moeilijker hebben dan retailers die als reisaanbieders aan de weg timmeren. Die concurreren vooral met kleine directsellers, gespecialiseerd in bijzondere bestemmingen en type reizen. Je kunt het ook omdraaien: die klein formaat niche touroperators hebben er vele 100-den rivalen bij gekregen… Met als nadeel dat zij anders dan de reiswinkels geen passanten trekken.
In Duitsland plussen de (pakket)reisbureaus ten opzichte van vorig jaar, daar is hier helaas geen sprake van. ZRA’s draaien een stuk beter. Het is jammer dat die geen invloed hebben op het vaak verloederde straatbeeld met steeds meer gesloten winkels. Als
het shoppende publiek daardoor wegtrekt, is dat nadelig voor achterblijvende reiswinkels en kun je maar beter verhuizen.
Los daarvan is het anno 2015 overigens ondenkbaar om zonder internet te werken. Niet zozeer voor de e-commerce, maar om de klant naar de (veilige) persoonlijke boekingsservice te loodsen.