
De Turkije-aanbieders in ons land hielden zich de afgelopen maanden staande met één rotsvaste overtuiging: als andere bestemmingen (lees: Spanje) straks vol zitten en dus duur zijn, kiest de lastminute-klant vanzelf voor een voordelige vijfsterren all-inclusive in Turkije.
Daarbij klonk steevast de toevoeging: mits het rustig blijft… Eigenlijk ging iedereen daar stiekem wel van uit. Dat er uitgerekend in de eerste vakantieweek een couppoging in Turkije zou plaatsvinden, had niemand in zijn ergste nachtmerrie kunnen vermoeden.
Voor het toerisme naar Turkije is dit een soort perfect storm scenario. Alle ellende komt samen in één seizoen: de dreiging van IS in het zuidoosten, aanslagen in grote steden die worden toegeschreven aan de PKK. En nu weer tanks in de straten van Istanbul. Niet vreemd dat de klant Turkije (voor de tweede keer) een jaartje overslaat.
Ondertussen draait de toerismefabriek in de Turkse badplaatsen, ver weg van Istanbul en Ankara, gewoon op volle toeren. Niemand die voortijdig naar huis wil. En de geplande excursies kennen evenmin afzeggingen. Maar met deze feiten trek je toeristen die nog moeten boeken niet over de streep.
Ik schijf dit voorwoord op m’n favoriete vakantie-eiland Mallorca, waar de toerisme-industrie deze zomer uit z’n voegen barst. De eigenaar van het restaurant waar ik vaak eet, heeft het drukker dan hem lief is. Hij telt dit jaar 20 procent meer klanten. Maar dat blijft zo niet, beseft hij al. Volgend jaar is Turkije weer terug in de markt, daarvan is hij overtuigd. ‘We moeten ons in Spanje niet rijk rekenen, volgend jaar is ook bij ons alles weer zoals het was.’
Dit is het moment om na te denken over een brede branchecampagne, met startschot tijdens de Vakantiebeurs, financieel ondersteund door de Turkse overheid. Met als motto: Welcome back in Turkey, we missed you… Mijn Spaanse restauranteigenaar vond het een leuke…