Is de betiteling ‘Business Class’ voor reisverkopers een drempel om dit vliegcomfort vakantiegangers te adviseren? Veel mensen hikken tegen een verre vliegreis aan vanwege gebrek aan ervaring. Voor hen is een vliegtuig een vliegtuig dat ze kennen van hun citytripje of Zuid-Europese strandvakantie. Steevast een Boeing 737 of Airbusje, narrow-bodies met 3 stoelen aan beide kanten van het gangpad. Dat is krap zitten, maar prima te doen voor Europese afstanden. Maar men moet er niet aan denken om zo 10, 11, laat staan 12 uur ‘vast’ te zitten richting Bangkok of Kaapstad.
Bij de reisverkoper ligt de schone taak duidelijk te maken dat vliegen met wide-body’s Boeing 777, 747, laat staan vliegreus A380, echt andere koek is. Ook in Economy, trouwens. Durf duurdere seats voorin te adviseren. Vallen die buiten het budget, bespreek dan de comfortstoelen of de ruimere rijen bij nooduitgangen. Dat moet je durven, maar neem van mij aan dat een klant blij is met zo’n advies. Op zijn minst voelt hij zich serieus genomen. In mijn verhaal over de Royal Laurel-luxe bij EVA Air in dit nummer hamer ik op deze up-sell om klanten uit hun beperkte vliegervaringen te sleuren. Kennelijk ‘durven’ ticketsites het ook niet. Meestal is de Business Class onvindbaar. Daarmee jagen ze luxe vliegers naar de sites van de airlines…