De nieuwe Europese richtlijn pakketreizen die in Brussel wordt ontwikkeld, ontpopt zich als een continuing story. Als Europese reissector bezinnen we ons op een gezamenlijke reactie op deze Europese richtlijn. Wat me vooral zorgen baart, is het herroepingsrecht voor pakketreizen dat de Europese Unie wil invoeren.
Dit zou betekenen dat consumenten bedenktijd krijgen nadat zij een pakketreis hebben geboekt. Dit gebeurt enkel en alleen omdat er in Duitsland touroperators zijn die verkoopreizen aanbieden, waarbij passagiers onderweg ongevraagd met productpresentaties worden geconfronteerd. Nou ben ik ook geen voorstander van dit soort verkoopreizen, maar een herroepingsrecht vind ik wel een erg zware maatregel om dit te voorkomen. Daar moeten we dus tegen protesteren, want zo’n maatregel benadeelt de hele sector.
Inmiddels hebben we ons project Travel 2020 omgedoopt naar Travel 2025. Op die manier kunnen we ons onderzoek ruimer inrichten. Eind januari of begin februari gaan we officieel beginnen. Dat doen we met executive diners, die we samen met GfK en Google organiseren.
Daarnaast kijk ik erg uit naar onze bijeenkomsten op de Vakantiebeurs, zoals de Masterclass op de Vakdag, samen met Reiswerk en de NHTV, en Changes in Tourism, op de tweede Vakdag, waar ook de Groene Veer wordt uitgereikt.