Ik krijg de indruk dat cruiseaanbieders minder adverteren. Met name die paginagrote reclame in de dagbladen zie ik niet meer. Jaren geleden begon cruisediscounter Reader Offers uit Naarden daar succesvol mee. Dat viel op, werd door de concurrentie na-geaapt waardoor het resultaat afvlakte. Iedereen stopte er mee, alleen VCK Cruises zie ik nog in de zaterdagse Telegraaf.
Die vele pagina’s een branchecampagne noemen gaat natuurlijk te ver, maar dat zij als blikvangers cruisevakanties populariseerden staat buiten kijf.
Tegen die achtergrond kun je je afvragen of het niet tijd is voor een echte cruisecampagne? Insiders schatten het aantal potentiële klanten op 300.000, grofweg drie keer zoveel als er nu varend op vakantie gaan. Ik leg dat met uw welnemen op het bordje van CLIA Netherlands, de promotionele koepel van 21 cruiserederijen en een twaalftal touroperators. Nu is de ene cruise de andere niet. Het aanbod is zo divers, de schepen soms zo verschillend van elkaar, dat zo’n campagne vele uitdagingen ontmoet.
Er lijkt mij plaats voor een doorverwijsrol richting reisverkopers en ZRA’s, die nog steeds 6 op de 10 van alle cruisepassagiers boeken. Op hun beurt – ik schreef het al eerder – kunnen zij cruises meer pushen door een vaarvakantie zoveel mogelijk als optie te suggeren. Even uitvissen of er interesse is voor een stressloze varende all-in
vakantie, het gemak van Nederlandse afvaarten benoemen en de superdeluxe cruises van de specialisten passend onder de aandacht brengen. Niet geschoten, altijd mis…