Lopen een muis en een olifant op een houten bruggetje, roept die muis tegen de olifant: ‘Wat stampen we lekker, hè…’ Heel herkenbaar als ik schrijf dat de situatie in de Europese luchtvaart rigoureus veranderd moet worden. Het water staat veel traditionele (flag)carriers tot aan de lippen.
Het drama bij Air France-KLM doet elke branchegenoot veel pijn. De verkoop van de KLM heeft dus niet geholpen, onvoldoende opgeschaald. ‘Old school’ houdt het hoofd op termijn niet meer boven water. Mondialisering van het (transfer)aanbod, winnende low-costers, ontembare concurrentie uit het Midden-Oosten en de ballast van te veel (overheids)personeel veroorzaken de opkomende crisis. Waarom slaan de Europese airlines de handen niet in elkaar?
Een fusie tussen British Airways, Lufthansa, SAS, Air France-KLM – om grote spelers te noemen – creëert een megacarrier die wel de mondiale competitie kan trotseren. Bilatere combinaties zoals bij Brussels Airlines, Alitalia, Austrian en Iberia blijken (soms) succesvol, maar blijven op wereldniveau bezien kleuters. Waarom geen Air EU? Is het wachten op een overname van grote Europese spelers door vliegreuzen uit de Emiraten, al dan niet in combinatie met een Amerikaan?
Over luchtvaart gesproken, wat een drama is het voor Arkefly, Eindhoven Airport en haar (grote) verzorgingsgebied dat de overheid niet in staat is de benodigde passagierscontrole te
faciliteren voor directe vluchten naar de Antillen. Om daar dan vlak voor de start mee te komen. Het valt mij mee dat TUI niet naar de rechter is gestapt.
Trouwens, als die muis op de rug van de olifant klimt, klopt dat ‘samen stampen’ ineens wel…
Huppler zegt
Air EU? Ik denk dat de Europese Commissie dat niet zo erg ziet zitten vanuit mededingingsrechtelijk perspectief. Misschien leuk voor de carriers, maar minder leuk voor de consument.