
De software van circa 6.000 Airbus-vliegtuigen heeft afgelopen weekend een update gehad. Dat was nodig nadat airlines wereldwijd aan het begin van dit weekend te maken kregen met softwareproblemen aan vliegtuigen van het type A320.
Volgens fabrikant Airbus waren meer dan .6000 toestellen getroffen, meer dan de helft van de actieve vloot van het populairste passagiersvliegtuig ter wereld.
Het grootste deel vliegt inmiddels weer. Voor de meeste toestellen volstond het om terug te gaan naar een eerdere softwareversie. Bij minder dan 100 vliegtuigen moeten waarschijnlijk de boordcomputers worden vervangen.
De verstoringen voor het Europese luchtverkeer bleven dit weekend relatief beperkt. Lufthansa, EasyJet en andere maatschappijen meldden snelle aanpassingen en minimale impact op hun operatie. Air France en het Japanse ANA zagen zich echter genoodzaakt tientallen vluchten te annuleren. In de Verenigde Staten ondervond het drukke Thanksgiving-verkeer hinder.
Airbus-topman Guillaume Faury bood via sociale media zijn excuses aan passagiers en airline-klanten aan voor de logistieke uitdagingen en vertragingen. De teams zouden dag en nacht werken om de vliegtuigen weer in de lucht te krijgen. Ook op zijn website bood Airbus excuses aan.
Sommige luchtvaartmaatschappijen begonnen al vrijdagavond met de omschakeling van de software, waardoor het probleem snel kon worden verholpen. Veel reizigers die op een A320 zouden vliegen, merkten daardoor nauwelijks iets van de last-minute operatie.
Wie vaker korte of middellange afstanden vliegt, heeft waarschijnlijk al eens in een toestel uit de Airbus A320-familie gezeten. Met meer dan 12.000 geleverde vliegtuigen in de varianten A318 tot en met A321 is het de bestverkopende vliegtuigserie ter wereld. Vooral met de vernieuwde A320neo groeide Airbus uit tot marktleider in het segment voor korte- en middellangeafstandsvluchten, waarmee het de Amerikaanse fabrikant Boeing en diens 737-serie naar de tweede plaats verdrong. Samen domineren de twee bedrijven de wereldmarkt voor grotere passagiersvliegtuigen.
In een noodrichtlijn had de Europese luchtvaartautoriteit EASA airline-operators vrijdagavond opgedragen terug te keren naar de laatste veilige softwareversie. Een foutieve update van de dubbel uitgevoerde ELAC-boordcomputers van de Franse fabrikant Thales had het veiligheidsprobleem veroorzaakt.
Airbus en EASA reageerden daarmee op een incident tijdens een vlucht van de Amerikaanse maatschappij JetBlue op 30 oktober. De A320 moest een noodlanding maken in Florida na problemen met de vluchtbesturing en een plotseling ongecontroleerd hoogteverlies. Daarbij raakten meerdere personen gewond.
Airbus heeft de foutieve gegevensverwerking toegeschreven aan door de zon veroorzaakte deeltjesstromen. Hoewel de meeste deeltjes door de aardatmosfeer worden tegengehouden,
keert een deel als straling terug en dringt de atmosfeer binnen. Die straling kan door vliegtuigen worden geabsorbeerd en hun elektronische systemen verstoren.
Het aandeel Airbus kreeg na de berichtgeving een stevige klap. De koers verloor maandag tussentijds tien procent, waardoor winsten van de afgelopen maanden in rook opgingen. (Foto Shutterstock).

Geef een reactie