
Aan boord van vliegtuigen is de kans op besmetting met het nieuwe coronavirus kleiner dan in bijvoorbeeld vergaderruimtes.
Dat concluderen vliegtuigfabrikanten Airbus, Boeing en Embraer. Dit komt onder andere door de snelle luchtverversing aan boord en de luchtstroom die de lucht van boven naar beneden stuwt.
Dat melden diverse Duitse media.
De airlines presenteerden de resultaten donderdag op een online conferentie van luchtvaartorganisatie IATA in Genève. Volgens IATA vermindert de passagiersdaling niet zo snel als aanvankelijk werd gedacht. TravMagazine schreef daar eerder al over.
Bruno Fargeon van Airbus heeft diverse simulaties gehouden. Een passagier die naast iemand in het vliegtuig zit, wordt door maximaal 5 van de 10.000 druppeltjes bereikt die worden geproduceerd bij het hoesten. Dit is op voorwaarde dat de passagiers maskers dragen, zoals tegenwoordig bij alle luchtvaartmaatschappijen gebruikelijk is.
In een kantoor krijgen collega’s die 1,80 meter uit elkaar blijven twee keer zoveel druppels als iemand anders hoest, stelde hij.
Volgens medisch specialist David Powell van IATA zijn dit jaar mogelijk bijna 3.000 passagiers vervoerd die besmet zijn met het coronavirus. Er zijn slechts 44 gevallen van besmetting aan boord bekend. Dat is één op de 27,3 miljoen reizigers.
De luchtvaartmaatschappijen verliezen volgens IATA bijna 13 miljard dollar (ofwel circa 11 miljard euro) per maand door de gedaalde vraag. De airlines verwachten dat ze ook komend jaar nog in het rood staan. (Foto Shutterstock)

Wij van WC eend adviseren WC eend.
Beste Mark, werk jij toevallig bij WC eend? In de luchtvaart of in de reisbranche werk je niet, gok ik. Ik vind het een goed artikel en het is domweg waar en bewezen: een modern vliegtuig is veiliger dan menige andere binnenruimte!