De aangekondigde uitbreiding van de dienstregeling van Arkefly is ingegeven doordat de markt voor pakketreizen stabiel is. Dit heeft managing director Hans van de Velde gezegd tegen TravMagazine. ‘Klanten die zelf een accommodatie plus vlucht boeken, dáár zit nog groei. Die markt gaan wij beter bedienen.’
Vanaf eind april 2016 verhoogt Arkefly op een aantal zonbestemmingen de vluchtfrequentie. Malaga, Mallorca, Ibiza en Faro zullen veel vaker worden aangevlogen. De losse vliegtickets voor deze bestemmingen zijn per 1 oktober boekbaar op de website van TUI Nederland.
Waarom vult u die extra vluchten niet met pakketreizigers?
‘De markt voor pakketreizen is al vijf jaar stabiel. Misschien dat er een plus van 0,5 procent wordt gerealiseerd en dat is het dan wel. We hebben een groeiend marktaandeel, maar dat is eindig. Waar we nog wél mogelijkheden zien, is op de markt van losse vliegtickets plus accommodaties, voor vakantie of vanwege een tweede huis. Op zich verkopen we al losse vluchten voor Europese bestemmingen, maar het is nooit een primaire doelstelling geweest. Dat wordt het nu wel. Vandaar de extra frequenties en marketinginspanningen. Voor deze doelgroep zijn we nu nog matig vindbaar online. Het kan en wordt veel beter.’
Wat levert meer geld op, losse tickets of pakketreizen?
‘Dat hangt af van de route en het seizoen. Maar over het algemeen kun je stellen dat pakketreizen hogere opbrengsten met zich meebrengen. Daarom is deze stap nadrukkelijk gericht op groei en absoluut niet bedoeld als vervanging van pakketreizen.’
De reisretail richt zich steeds meer op het zelf samenstellen van reizen. De extra losse vliegtickets die u aanbiedt komen daar goed bij van pas. Bent u niet bang dat u hierdoor concurreert met uw eigen TUI-pakketreizen?
‘Het klopt dat steeds meer reisbureaus zelf pakketten maken. Aan ons de taak om ervoor te zorgen dat onze pakketreizen beter zijn, bijvoorbeeld omdat onze eigen hotelconcepten alleen bij TUI kunnen worden geboekt. Je punt is terecht en het is een lastig onderwerp om te tackelen. Maar dat doe ik liever dan niet aanwezig te zijn op een groeimarkt.’
Waar haalt u de extra capaciteit eigenlijk vandaan?
‘Dat weten we nog niet. Het kunnen nieuwe toestellen zijn, maar we kunnen ook besluiten om vliegtuigen te huren, zoals we in het hoogseizoen altijd doen. We starten eind april met de extra frequenties, dus we hebben nog een aantal maanden de tijd om te kijken hoe we het gaan doen.’
Ruud de Meer zegt
Beste Hans, en wil je succesvol zijn op de markt voor losse tickets, dan moet je je verkoopsturing los laten. Momenteel is het zo dat Arkefly mijn klant dwingt om bijv. een week te gaan. Maar de klant van vandaag laat zich niet meer dwingen. Verder moeten de vertrektijden betrouwbaar zijn en niet een maand van te voren ineens heel anders worden want ook dat levert veel gedoe op met de klant van vandaag. Veel succes daarmee!
Ruud de Meer