
Het wordt voor reisbedrijven ‘simpelweg onuitvoerbaar’ om pakketreizen in de huidige vorm te blijven aanbieden wanneer de voorgestelde strengere Europese regelgeving daadwerkelijk wordt ingevoerd. Dat zegt TUI-topman Arjan Kers in een interview met BNR.
Kers onderschrijft het standpunt van ANVR-directeur Frank Radstake, die stelt dat strengere Europese regels het aanbieden van pakketreizen steeds lastiger dreigen te maken. Het onderwerp kwam ook ter sprake tijdens het ANVR-congres dat afgelopen weekend in Rabat (Marokko) werd gehouden.
De kern van de Europese plannen draait om de manier waarop consumenten betalen voor hun vakantie. Brussel wil de regels aanscherpen, onder meer door de aanbetalingen van reizigers beter te beschermen. Dat klinkt op papier logisch, maar heeft volgens Kers grote gevolgen voor de bedrijfsvoering van reisorganisaties.
‘Vandaag de dag betalen wij vaak hotels en stoelreserveringen ver vooruit’, legt Kers uit. ‘Als dat straks niet meer kan, komt de druk volledig bij de reisorganisatie te liggen. Je moet je hele aanbod financieren zonder middelen van de klant, terwijl leveranciers wél betaling vooraf eisen. Dat is niet houdbaar.’
Volgens Kers is dit slechts één element van een bredere tendens: steeds strengere regels, hogere belastingen en oplopende kosten die vooral in Nederland al jaren op de reissector drukken. ‘Wij zijn koploper als het gaat om regelgeving. Vliegbelasting, stijgende luchthavenkosten, ETS-doorbelastingen (het Europese systeem voor emissiehandel, red.), milieumaatregelen: het is tax op tax. Het ondernemingsklimaat in Nederland wordt hierdoor steeds complexer.’
Kwetsbaar
Dat Kers het pakketreisproduct koste wat kost wil behouden, staat voor hem buiten kijf. Want hoewel sommige consumenten kiezen voor losse boekingen via platforms en zoekmachines, blijkt in de praktijk dat georganiseerde reizen bij calamiteiten of verstoringen vaak onmisbaar zijn.
‘Tijdens covid zagen we hoe kwetsbaar het is wanneer reizigers zelf componenten aan elkaar knopen’, zegt Kers. ‘Op het moment dat het fout gaat, zijn ze aan hun lot overgelaten. Terwijl een pakketreis wél de zekerheid biedt dat de reisorganisatie verantwoordelijk is: van repatriëring tot het oplossen van problemen ter plaatse.’
Het belang van die zekerheid verklaart waarom het aandeel pakketreizen nog altijd aanzienlijk is. Jaarlijks worden er volgens Kers zo’n twee miljoen pakketreizen verkocht binnen de Nederlandse markt. ‘Direct na covid was de vraag zelfs enorm. Mensen zochten veiligheid en duidelijkheid, en die vinden ze in een pakketreis.’
Kers benadrukt dat TUI en andere reisondernemingen níet tegen consumentenbescherming zijn. Sterker nog: hij noemt het een essentieel onderdeel van de branche. Maar de huidige voorstellen gaan volgens hem te ver.
‘Het is goed dat de consument beschermd wordt, daar staan we volledig achter. Alleen: regels moeten wel uitvoerbaar blijven. Als ze doorschieten, creëer je een situatie waarin ondernemen onmogelijk wordt. Daar is niemand bij gebaat, ook de consument niet, want die verliest dan juist de reiszekerheid die hij zoekt.’
Brussel
Volgens Kers is het daarom essentieel dat Brussel in dialoog blijft met de sector. ‘Betrek reisondernemingen bij het proces, zodat duidelijk wordt wat de consequenties zijn. Regelgeving moet beschermen, maar mag de markt niet verstikken.’
De discussie speelt bovendien in een bredere context. Reizigers wijken door oplopende kosten steeds vaker uit naar buitenlandse luchthavens, waar belastingen en heffingen lager zijn. Dat zet Nederlandse aanbieders op achterstand.
‘Het speelveld is niet meer gelijk binnen Europa’, zegt Kers. ‘We lopen ver vooruit in kosten. Dat maakt het voor Nederlandse luchtvaartmaatschappijen en reisorganisaties enorm moeilijk om te concurreren.’
De sector staat dus voor een nieuwe lobbyronde. Want als de regelgeving in de huidige vorm blijft staan, vreest Kers dat het klassieke pakketreisconcept in Europa zwaar onder druk komt te staan. ‘De vraag naar vakantie blijft groot, maar als we willen dat die reis betaalbaar, uitvoerbaar en veilig blijft, dan moeten we zorgen voor werkbare regels. Alleen dan kan de pakketreis blijven bestaan zoals reizigers die kennen, mét zekerheid en zonder zorgen.’
Foto: op de laatste dag van het ANVR-congres in Rabat (vlnr): Arjan Kers (General Manager TUI Nederland en België, inclusief TUI fly), met (airline-)collega’s Gunay Uslu (Corendon) en Marcel de Nooijer (Transavia) (Foto René Klawer).
Geef een reactie