
TUI-topman Arjan Kers was ‘totaal verbijsterd’ toen hij vorige week dinsdag hoorde dat D-rt Groep zelf het faillissement had aangevraagd. Dat faillissement heeft grote schade toegebracht aan het imago van de reisbranche, zegt hij een week later tegen TravMagazine. ‘Ik ben oprecht teleurgesteld en zelfs boos dat het management van D-rt de situatie zo heeft laten escaleren.’
Je was de eerste dagen na het faillissement nogal terughoudend met je reactie. Hoezo dat?
‘Ik zag wat gemengde reacties langskomen naar aanleiding van het faillissement van D-rt en voelde op dat moment niet de behoefte om daarop te reageren of een toelichting vanuit TUI te geven. Mijn focus lag op het zo snel mogelijk zorgen dat we inzicht kregen in de gegevens, zodat we de TUI-klanten kunnen informeren en duidelijkheid krijgen over een en ander. Ik ben altijd open en duidelijk in mijn reacties en ga dat ook nu niet uit de weg.’
Gaat jullie relatie met D reizen ver terug?
‘De relatie tussen TUI en D-Reizen gaat verder terug in de tijd dan de discussies van de afgelopen weken. We hebben een gezamenlijke geschiedenis van een decennialange goede samenwerking, al daterend uit de tijd dat Holland International het favoriete reismerk van de retail en ook van D-reizen was.’
Zag je het faillissement van D-reizen aankomen?
‘We hadden duidelijke en gestructureerde afspraken staan tussen beide partijen. Alleen afgelopen jaar heeft Covid-19 de sector zwaar onder druk gezet. Iedereen was het aan zijn eigen bedrijfsvoering verplicht om zijn cashpositie onder controle te houden, herfinancieringen te onderhandelen, zijn organisatie te herstructureren en aan te passen aan een nieuwe realiteit. Alles met het doel om met zo min mogelijk kleerscheuren door deze zware crisis te komen. Dus dat zoiets kon gebeuren, was altijd een mogelijkheid, alleen hoop je dat het niet gebeurt.’
Kun je je vinden in de uitspraak van Erik van der Waard (Internoord) in het FD dat op dit moment iedereen in de reiswereld tegenover elkaar staat?
‘Erik is een rasondernemer en ik heb zeker respect voor zijn standpunt. Covid-19 heeft er keihard ingehakt en duurt langer dan iedereen had verwacht. Het gevolg is dat er in de hele keten scheuren zijn ontstaan. Tussen reisbureaus en reisorganisaties, tussen reisorganisaties en airlines, tussen reisorganisaties en hotels of leveranciers op de bestemming, tussen hotels en hun leveranciers. Maar vooral ook in ieders relatie met de klant. Veel branchecollega’s hadden liever gezien dat de reissector schouder aan schouder en eensgezind was opgetreden. We moeten er echter niet de ogen voor sluiten dat in zo’n zware crisis dit soort scheuren in de keten onvermijdelijk zijn en dat je onmogelijk samen de hele sector in leven kunt houden.’
Er is wat kritiek vanuit de sector dat de 3 grote spelers, TUI, Sunweb en Corendon, aan de touwtjes trekken binnen de ANVR. Terecht?
‘De ANVR heeft uitstekende vertegenwoordigers uit diverse takken van de branche, die hun positie de afgelopen 12 maanden dubbel en dwars hebben verdiend. En daar spelen deze drie reisorganisaties net zo’n grote rol als de honderden kleinere vertegenwoordigers. Maar laten we altijd open staan voor kritiek en juist de discussie opzoeken om gezamenlijk door deze zware crisis te komen.’
En de kritiek dat TUI overeind blijft via staatssteun in Duitsland, maar daarnaast ook nog gebruik kan maken van het Voucherfonds in Nederland?
‘Ook TUI Nederland moet alle zeilen bijzetten om te overleven en gebruik maken van de geboden steunmaatregelen, die trouwens de komende jaren zwaar op onze organisatie zullen wegen om terug te betalen. Er was ook de noodzaak om impopulaire beslissingen te nemen richting onze partners in binnen- en buitenland en om afscheid te nemen van een paar honderd TUI-collega’s. Dit is onvermijdelijk als je als bedrijf zo hard geraakt wordt.’
Wat betekent het faillissement van D-rt voor jullie?
‘D-rt was een zeer belangrijke partner van TUI, zowel qua omzet als in toegevoegde waarde van de persoonlijke service en het advies van de D-reizen medewerkers aan de TUI-klanten. Door het verdwijnen van D-reizen zijn we genoodzaakt om een deel van het omzetverlies op te vangen via onze eigen distributiekanalen, maar ook via de bestaande retailpartners.’
Waarom voelden jullie de noodzaak om een kort geding aan te spannen tegen D-rt?
‘We hebben het afgelopen jaar diverse commerciële gesprekken gevoerd, we moesten kritische beslissingen nemen en we hebben ook flexibiliteit getoond om elkaar tegemoet te komen in deze zware tijden. Maar hoe langer deze Covid-19 crisis duurde, hoe verder we uit elkaar groeiden en hoe minder inzicht we kregen in het financiële risico dat we bij D-rt liepen. Keer op keer kregen we geen reactie op verzoeken om duidelijkheid, vragen bleven onbeantwoord, antwoord werd alsmaar uitgesteld of afgewimpeld. De laatste mogelijkheid die we hadden, was een kort geding aanspannen om die duidelijkheid dan maar via de rechter af te dwingen. Dat was geen gemakkelijke keuze gezien onze langjarige commerciële relatie, maar helaas onvermijdelijk.’
Was je verrast dat D-rt zelf het faillissement heeft aangevraagd?
‘Totaal verbijsterd vernam ik op 6 april, al onderweg naar de zitting van het kort geding, dat D-rt het faillissement had aangevraagd. Ik ben oprecht teleurgesteld en zelfs boos dat het management van D-rt de situatie zo heeft laten escaleren. Resultaat is dat veel medewerkers hun baan verliezen, klanten hun vakantie in duigen zien vallen en leveranciers met miljoenen euro’s aan schade achterblijven. En de grote schade aan het imago van de reisbranche die de hele reissector hiermee oploopt.’
Het is niet de eerste keer dat de reissector wordt geconfronteerd met een groot faillissement.
‘Oad was in 2013 het eerste grote faillissement dat de branche kende, maar meer recent vielen TravelBird en Thomas Cook om. Daar hebben we als TUI, op verzoek van- en in samenwerking met SGR, heel wat hand- en spandiensten moeten leveren om klanten te kunnen helpen. Velen waren gestrand in het buitenland. Er wordt dan achteraf wel eens gedacht dat TUI daar wel ‘goed aan zal verdienen’. Maar dan kan ik je snel uit de droom helpen; daar hebben we geen cent aan verdiend. Wij hebben de organisatie en infrastructuur om deze klanten te helpen, ook in het buitenland, en we hebben onze verantwoordelijkheid genomen door die hulp ook aan te bieden.’
D-rt spreekt van een mogelijke doorstart. Hoe zie jij dat?
‘In hetzelfde persbericht van D-rt over het faillissement werd ook direct gesproken over de mogelijkheid tot een doorstart. Wat op zich goed nieuws is voor een deel van de getroffen D-rt medewerkers, die hiermee wat perspectief zien voor hun toekomst. Ik gun hen dat van harte natuurlijk, laat ik dat voorop stellen. Maar ook in dat scenario kunnen de getroffen reisorganisaties zeer waarschijnlijk naar hun geld fluiten en komen ze terecht op een lange lijst van schuldeisers. Veel van die reisorganisaties komen daardoor mogelijk zelf weer in de problemen.
Wanneer ik dan verneem dat er al voorbereidend werk was gedaan door het huidige management om op die manier door te starten, willens en wetens enorme schade achterlatend voor de branche op diverse terreinen, kan ik niet anders dan concluderen dan dat ik mijn vertrouwen in het huidige D-rt management heb verloren.’
Er lijken diverse partijen in gesprek voor een overname van D-reizen reisbureaus, wordt ook in de wandelgangen gemeld. Zo ook Prijsvrij, met rugdekking van het Duitse Rewe/Der Touristik. Hoe kijk jij daar tegenaan?
‘Er zijn diverse partijen geïnteresseerd in reisbureaus van D-reizen, niet onlogisch want er zitten veel interessante winkels tussen. Het is op dit moment veel te vroeg om te speculeren over wie (een deel van) de reisbureaus eventueel zal overnemen. Onze agentuurovereenkomst met D-rt is formeel opgezegd, dus op dit moment bestaat er geen commerciële relatie. We zullen zien; het hangt af van de visie, strategie en financiële zekerheid van een nieuwe partij en of het wat toevoegt voor ons als verkoopkanaal. Een doorstart waarbij het huidige management aanblijft lijkt me uitgesloten, gezien de schade die zij veroorzaakt hebben bij klanten en leveranciers.’
Ook TUI zou in gesprek zijn over een overname van D-reizen reisbureaus, meldde het FD. Wat is de stand van zaken?
‘Wij zijn sowieso in gesprek met de curatoren, D-reizen heeft namelijk een groot aantal TUI-reizen verkocht. Wij hebben de volledige boekingsgegevens van de klanten nodig uit die administratie, zodat we hen verder kunnen informeren en helpen met hun vakantie. Daarnaast zijn wij natuurlijk een grote schuldeiser in het faillissement van D-reizen en spreken we daarover met de curatoren. Ook onze interesse in reisbureaus van D-reizen is een onderwerp van gesprek. Op dit moment kan ik daar nog niet meer over zeggen.’