
Arjan Kers, General Manager van TUI Nederland en voorzitter van de ANVR, verwacht deze zomer geen chaos op Schiphol.
‘We hebben in de meivakantie een goede generale repetitie gehad. Wel met de aantekening dat alle airlines nog capaciteit hadden gereduceerd, maar alles is goed verlopen’, verklaarde Kers maandag in het radioprogramma Sven op 1.
De afgelopen maanden zijn circa 1.000 nieuwe beveiligers op Schiphol aangenomen. ‘Er is ons verzekerd dat er genoeg beveiligers zijn. Ook wij als luchtvaartmaatschappij hebben opgeschaald en zetten extra mensen in om bagage-afhandelaren op Schiphol te ondersteunen.’
TUI vloog in de meivakantie dit jaar niet met volle capaciteit, maar voor komende zomer staat alles volledig ingepland. Ook TUI heeft voor de zomer, zoals gebruikelijk, extra toestellen ingehuurd.
De gang van zaken bij Transavia, dat de afgelopen weken vluchten moest schrappen of omboeken wegens een tekort aan vliegtuigen, bestempelt Kers (als voorzitter van de ANVR) als ‘hoofdpijndossier voor de hele sector’.
‘Voor de consument en qua kosten. Het is niet mooi, maar de hele sector is uiteindelijk flexibel genoeg om de klant alsnog op weg te helpen en mooie vakantie te bezorgen.’
Over de opgelopen schade als gevolg van het uitvallen van Transavia-vluchten kon Kers geen uitspraak doen.
‘We hebben gelukkig in veel gevallen een alternatief kunnen vinden. Het gaat vaak om een vlucht in combinatie met een rondreis. Die schade gaan we bij Transavia neerleggen. Ik
verwacht dat die schade wordt vergoed’, stelde hij op vragen van presentator Sven Kockelmann.
‘Een groot deel van de reisbranche werkt met Transavia en is daar grotendeels van afhankelijk. Vanuit de sector zijn wij dagelijks bezig met het oplossen van problemen wanneer geplande vluchten uitvallen. We hebben dagelijks te maken met uitdagingen en met het leveren van service die de klant van ons verwacht.’
Kockelmann noemde ook het plan van minister Mark Harbers (Infrastructuur) die het aantal vliegbewegingen vanaf Schiphol wil beperken van 440.000. Kers had liever gezien dat Harbers luchtvaartmaatschappijen had uitgenodigd voor een gesprek daarover.
Krimp is voor Kers niet het uitgangspunt, wel het onder controle krijgen van de negatieve gevolgen van luchtvaart, via innovatie en het gebruik van duurzaam vliegbrandstof.
‘Je ziet nu dat vliegmaatschappijen met een nieuwe vloot uitwijken naar luchthavens in België en Duitsland.
De sector moet gezond blijven zodat Nederlanders ook in de toekomst vanuit Nederland kunnen blijven vertrekken voor hun vakantie. Nederland is een erg reislustig land, iedereen wil van de zomer graag op vakantie, of dat nou met het vliegtuig is of met de trein of de auto.’