
De huidige situatie is een rollercoaster die drie weken geleden niet was te voorzien. Dat stelde Arjan Kers, general manager van TUI Nederland vrijdagmiddag bij The Friday Move op BNR Nieuwsradio. Hij had ook positieve zaken te melden. ‘Er worden nu gewoon vakanties geboekt voor later in het jaar’, zei Kers tegenover presentator Wilfred Genee.
Drie weken geleden gaf Kers nog het advies dat klanten maar naar Aruba op vakantie moesten gaan. ‘Maar er is de afgelopen drie weken ontzettend veel veranderd. Het is echt een soort rollercoaster op dit moment. Drie weken geleden hadden we nog meer dan 30.000 reizigers op meer dan 60 bestemmingen. We zijn nu alleen maar dag en nacht bezig om al deze mensen terug te krijgen naar Nederland.
Dat is een race tegen de klok, omdat er dagelijks criteria van de verschillende overheden veranderen. Het is om het uur schakelen. We doen er alles aan en er begint licht aan het eind van de tunnel te komen. Ik hoop dat we zondag 90 procent van deze mensen terug hebben in Nederland. De hele organisatie draagt daar aan bij. En is flexibel als we een beslissing moeten nemen. We worden geconfronteerd met zaken die ik in al die jaren nog nooit heb meegemaakt. De hele reisbranche is gezamenlijk met de overheid bezig een oplossing te vinden. Iedereen probeert elkaar te helpen. We zetten gezamenlijk de schouders eronder.’
Dus angst om om te vallen heb je niet?
‘Daar gaan we zeker niet vanuit. We zijn keihard aan het werk om te zorgen dat we dit zo snel mogelijk op kunnen lossen. Ik heb vandaag een rondje langs een paar van onze reisbureaus in Nederland gemaakt. Die zijn gesloten, maar er zijn wel medewerkers aanwezig die via het contactcenter vragen van klanten beantwoorden. Er worden ook gewoon reizen geboekt. Dat vond ik heel positief. Van een familiereis naar Turkije in augustus tot een wintersportvakantie. Veel mensen die nu op Netflix zitten, zullen denken: over een paar maanden is het voorbij en dan gaan we lekker op vakantie. Dat is geen commercieel praatje. Als het weer aantrekt, verwacht ik dat alle mensen die nu hard hebben gewerkt om de huidige situatie op te lossen, zo snel mogelijk op vakantie willen. Mocht dit voorbij zijn, dan zal iedereen echt vakantie nodig hebben.’
Loop je niet het risico dat je mensen weer moet terughalen als je te vroeg begint?
‘We hebben vrijdag aangekondigd dat we alle boekingen tot en met 30 april annuleren. We blijven optimistisch om te bezien hoe snel we de vliegtuigen weer de lucht in krijgen en we mensen weer een vakantie kunnen aanbieden. We moeten wel vooruit blijven kijken. We doen er alles aan. Alleen is het lastig in te schatten. Op dit moment is het ad hoc prioriteit om mensen terug krijgen, aan de andere kant moeten we ook vooruit blijven kijken, want de business moet natuurlijk wel gezond blijven.’
Kun je onder voorwaarden een boeking doen?
‘Mensen kunnen zonder kosten omboeken naar een latere datum. Dat doen veel mensen ook. We zien nu mensen die voor april hadden geboekt naar een later stadium verschuiven.’
Is dat in mei, of juni? Of is dat te dichtbij?
‘We hopen dat in mei alles weer rustig aan op de rit begint te komen, hoewel mensen misschien wel een beetje de tijd nemen. Dat moet iedereen zelf inschatten. Wij gaan ervan uit en hopen dat we in mei weer de eerste vliegtuigen de lucht in kunnen laten gaan.’ (Archieffoto TravMagazine)