
Traditiegetrouw vraagt TravMagazine enkele branchegenoten in de laatste editie van december om vooruit te kijken naar het nieuwe jaar. Wat worden de trends, waar loeren de bedreigingen en waar zitten de kansen?
‘Vooruitkijkend naar 2025 zie ik enkele belangrijke trends en ontwikkelingen in de reisbranche’, zegt Arjan Kers, managing director van TUI Nederland en België.
‘Bij TUI verwachten we een verdere groei in duurzaam toerisme. Reizigers worden zich steeds bewuster van hun ecologische voetafdruk en kiezen vaker voor milieuvriendelijke opties. Dit biedt enorme kansen voor TUI. Wij kunnen die duurzame reiservaringen aanbieden door de hele keten (veel van de componenten) in eigen handen te hebben.
Een bedreiging voor de sector blijft echter de geopolitieke instabiliteit. Onvoorspelbare gebeurtenissen kunnen reisplannen verstoren en het vertrouwen van consumenten aantasten. Flexibiliteit en snel aanpassingsvermogen zullen cruciaal zijn om deze uitdagingen het hoofd te bieden.
Daarnaast zien we grote kansen in technologische innovatie. Bij TUI investeren we in- en is er een grote focus op innovatie en technologische ontwikkelingen (AI, RPA, CRM en App) om de processen en onze diensten te verbeteren. De integratie van AI (kunstmatige intelligentie, red.) en gepersonaliseerde reiservaringen zal de klanttevredenheid aanzienlijk verhogen.
Nieuwe segmenten zoals adventure traveller en digitale nomaden groeien snel. Deze groepen zoeken naar flexibele en unieke reiservaringen die aansluiten bij hun levensstijl. Ook de vraag naar all-inclusive vakanties blijft sterk, aangezien veel reizigers op zoek zijn naar zorgeloze en volledig verzorgde reiservaringen tegen een betaalbare prijs. Bij TUI blijven we ons aanbod uitbreiden om aan de klantbehoefte te voldoen.
Het is echter essentieel dat reizen en vakanties haalbaar en betaalbaar blijven voor de consument. Met de huidige inflatie en nieuwe belastingen die op ons afkomen, wordt dit een uitdaging. Bij TUI streven we ernaar om creatieve oplossingen te vinden en betaalbare opties te bieden zonder in te boeten op kwaliteit.
Foto: Arjan Kers (Foto Nils van Houts/TravMagazine).