
TUI-topman Arjan Kers blijft hameren op duidelijkheid en perspectief voor het opstarten van de zomer. Zeker nu in omringende landen als Duitsland en de UK de boekingen al zijn losgebarsten.
Zo heeft Duitsland recent het reisadvies voor de Balearen versoepeld, met als gevolg dat het stormloopt op Mallorca voor de Paasvakantie. Twee dagen nadat er weer geboekt kon worden, kreeg TUI Duitsland al de eerste stop-sales van hotels binnen die al volgeboekt waren.
‘Het zou jammer zijn als wij in Nederland van de zomer onze vakantie in de achtertuin moeten doorbrengen, terwijl we nu de mogelijkheid hebben om aan te haken’, zegt Kers in TravMagazine #11, die dit weekend verschijnt.
Fair Travel
TUI lanceerde recent Fair Travel als type pakketreis waarbij duurzaamheid voorop staat. Dat het concept uitgerekend nu werd gepresenteerd, is volgens Kers geen toeval. Het product zal bijdragen aan een fitte toekomst van het bedrijf. Fair Travel betekent meer aandacht voor duurzaamheid. Maar het gaat verder dan dat.
‘Nu alles stilligt, wordt het pas goed duidelijk wat toerisme doet voor een bestemming. Zonder toerisme leeft de bevolking op een aantal bestemmingen nu in armoede. Sommige regio’s zijn geheel afhankelijk van toerisme en denk dan niet alleen aan hotels, maar denk ook aan allerlei toeleveranciers. Nu de keten tot stilstand komt, wordt duidelijk wat toerisme bijdraagt aan een lokale economie.’
Toch vliegen
Op de vraag of hij het afgelopen jaar vaak op het punt heeft gestaan om tegen het oranje reisadvies in toch te gaan vliegen, zegt Kers:
‘Heel eerlijk gezegd wel ja. Het reisadvies blijft natuurlijk een advies, maar als wij een misstap maken, dan wordt dat breed uitgemeten in de media. Dat is best lastig. We doen eigenlijk helemaal niets fout. We hebben vorig jaar aangetoond dat mensen veilig en verantwoord op vakantie kunnen gaan.’
Dus testen, testen en nog eens testen?
‘We waren vorig jaar als eerste reisorganisatie, samen met de ANVR, initiatiefnemer om passagiers voor vertrek te laten testen. Dus voordat de overheid dat verplicht stelde. Wij hebben alle kosten daarvan op ons genomen. En dat waren hoge kosten, het ging om kostbare PCR-testen. We hebben geen cent verdiend, alleen maar geld toegelegd om mensen op vakantie te kunnen sturen. Maar we hebben in ieder geval de operatie draaiende kunnen houden, naar Curaçao, Griekenland, de Canarische Eilanden. Maar altijd met testen voor vertrek.’
Hoe zit het met de invloed van vakantiereizen op de besmettingen?
‘Het Robert Koch Instituut heeft vorige zomer op Duitse luchthavens terugkomende passagiers getest. Daaruit bleek dat pakketreizen relatief weinig bijdroegen aan de verspreiding van het coronavirus, maar dat het kwam door mensen die vrienden en familie in het buitenland hadden bezocht.
Op Schiphol was een teststraat ingericht om terugkomers te testen. Die is maar enkele weken in bedrijf geweest en was daarna niet meer bezet… Wij hebben er alles aan gedaan om mensen voor vertrek te laten testen, dan is het wel een taak van de overheid om mensen bij terugkomst te testen.’
We durven het bijna niet te vragen, maar hoe ziet de zomer eruit?
‘Ik mis perspectief voor komende zomer. Ik had liever dat ze hadden gezegd: hou nog twee maanden je adem in, maar vanaf 1 juli mag je weer gaan vliegen. Dan kun je ook iets voorbereiden. Momenteel het is constant vooruitschuiven.’
‘Je kunt op deze manier geen business runnen van onze schaalgrootte. Als klein bedrijf kun je in winterslaap gaan, zeker als je pand je eigendom is en het personeel onder de NOW-regeling valt.
Maar wij zijn een groot bedrijf met meer dan 2.000 medewerkers, eigen vliegtuigen, 130 reisbureaus. Dat kun je niet zomaar even stopzetten. Je hebt perspectief nodig om vooruit te blijven kijken. Ook om je personeel gemotiveerd te houden, want na twaalf maanden zakt hun moraal in. Ze gaan zich toch afvragen of we dit wel overleven. Je moet dus zo transparant mogelijk communiceren met je team. Je moet natuurlijk ook optimistisch blijven, en dat kunnen we ook zijn, want het gaat weer een keer goedkomen. Alleen dat constante uitstelgedrag van de overheid, wanneer het weer gaat komen. Nogmaals, we hebben een concreet zicht op een (her)startdatum nodig.’
Lees het hele interview met Kers in TravMagazine #11, die deze week verschijnt.