De ANVR is teleurgesteld over de voorgestelde ontwerp-luchtvaartnota. ‘De coronacrisis heeft het reizen tot stilstand gebracht. Dat heeft grote gevolgen voor reisorganisaties en (zakelijke) reizigers; gevolgen die nog lang voelbaar zijn. De nota moet er dus ook rekening mee houden dat het merendeel van de Schipholpassagiers leisure reiziger is, en niet alleen zakenreiziger. Alleen een slim, duurzaam en rechtvaardig luchtvaartbeleid dat toekomstbestendig is, kan deze crisis het hoofd bieden.’
Voorzitter ANVR Frank Oostdam: ‘In deze ontwerp-luchtvaartnota ligt de focus teveel op de netwerkfunctie en wordt er teveel in hokjes gedacht. Connectiviteit ís belangrijk, maar de nota houdt er geen rekening mee dat de markt is veranderd, dat connectiviteit veel minder wordt bepaald door oude businessmodellen (hub and spoke, transfers), maar juist meer door een samenspel van aanbieders. Daarin spelen netwerkmaatschappijen, low costcarriers en vakantiecarriers een even belangrijke rol. Met veel mensen wordt rekening gehouden, zoals werknemers, omwonenden en internationale zakenreizigers. Maar de leisure reiziger wordt vergeten. En dat terwijl het merendeel van de passagiers op Schiphol leisure reizigers zijn. Deze reizigers betalen het meest voor het reisproduct, maar er is geen aandacht voor hen. De Nederlandse reisbranche herkent zich dan ook niet in deze ontwerp-luchtvaartnota.’
Leisure
Het is volgens de ANVR belangrijk dat het kabinet erkent dat het merendeel van de passagiers op Schiphol leisure reizigers zijn, ook bij een netwerkmaatschappij als KLM. Zakelijk reizigers en leisure reizigers versterken elkaar en zorgen juist voor diversiteit bij airlines. De nota geeft aan dat voor 78% van de reizigers vakantie en bezoek aan familie en vrienden de belangrijkste reden is om het vliegtuig te pakken. Het kabinet negeert dit volledig en legt tegen beter weten in de focus teveel op de zakelijke netwerkfunctie. Voor beide moet ruimte zijn, beide zijn nodig voor een goed netwerk, maar in deze nota komt dat niet terug.
De ANVR gelooft in herstel, maar alleen als het kabinet de reissector perspectief biedt. ‘Het kabinet doet dat nu niet door het aantal bewegingen op Schiphol op 500.000 te houden en de opening van Lelystad opnieuw uit te stellen.’
Oostdam: ‘En àls het kabinet er voor kiest om het aantal bewegingen hetzelfde te houden, dan moet dit ook gelden voor het aantal nachtbewegingen. Juist de vroege ochtend is voor reisorganisaties belangrijk, omdat de organisatie dan efficiënt kan werken door meerdere keren per dag heen en weer te vliegen en zo de consument een betaalbaar ticket te bieden. Alleen zo kan de reissector echt werken aan herstel.’