
De ANVR pleit ervoor dat de Nederlandse overheid één lijn trekt als het gaat om garantstelling in de reissector. Als de overheid nu overweegt om garant te staan voor de uitgifte van vouchers voor luchtvaarttickets, vraagt de ANVR om óók garant te staan voor de reisvouchers, de zogenaamde coronavouchers, zegt de ANVR donderdag in een verklaring.
Deze corona-vouchers worden nu onder dekking van garantiefonds SGR door ANVR-reisondernemingen uitgegeven bij annuleren van de reis.
Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur & Waterstaat) heeft laten weten tijdelijk te willen toestaan dat geannuleerde luchtvaartpassagiers een voucher ontvangen voor de niet-genoten vlucht. Maar passagiers die een luchtvaartvoucher ontvangen met een geldigheidsduur van 12 maanden, lopen daarbij nog steeds een risico straks met lege handen te staan als de luchtvaartmaatschappij alsnog failliet gaat.
Reisondernemingen hebben al jaren de verplichting om consumenten te beschermen tegen hun faillissement. Zij hebben dat geregeld via onder andere de SGR. Nog maar drie weken geleden heeft Minister Van Nieuwenhuizen het voorstel van ANVR, ANWB, SGR en Consumentenbond om ook te komen tot een garantiefonds voor vliegtickets afgewezen, aldus de ANVR.
‘Als nu blijkt in de huidige crisissituatie dat een garantstelling voor luchtvaartvouchers nodig is vanuit overheidswege om consumenten te beschermen, vindt de ANVR het een logische stap als de overheid zich óók garant stelt voor de reisvouchers die de zwaar getroffen reisbranche uitgeeft’, zegt ANVR-voorman Frank Oostdam.
Na de coronacrisis kunnen alle partijen met elkaar om tafel om alsnog een garantiefonds voor vliegtickets te bespreken. ‘Een crisis als deze laat zien hoe kwetsbaar ondernemingen in de reissector zijn en de consument de nodige bescherming behoeft.’
Bij de ANVR zijn zo’n 300 reisorganisaties en 1.000 reisagenten aangesloten. (Foto Nieuwland Photography/Shutterstock)
Lees ook: Kritiek op airline-voucher; mogelijk noodoplossing uit Brussel
Dat klinkt heel nobel, maar mevrouw Van Nieuwenhuizen heeft geen zeggenschap over en binnen een airline.
Dan is het gedogen maar niet garanderen van zo’n luchtvaartvoucher een holle garantie.
OF regelen (voor álle airlines), of IATA regels toepassen (= refunds).
IATA heeft zelf jaren geleden het idee van een luchtvaartgarantiefonds afgewezen.
Valt een airline om, dan zijn zowel consumenten als reisbedrijven de klos. En wat zou zij zeggen wanneer bijvoorbeeld United Airlines (ik noem maar even een voorbeeld; no pun intended, my friends) zou omvallen? Ach wat jammer, wij betalen de schade van de vouchers nu wel? Ik denk het niet.
Nog afgezien van het feit dat de consument dus voor zijn volgende vakantie niet meer hoeft te kiezen waar hij heen moet gaan. Hij zal wel moeten, en binnen een jaar!