
De ANVR daagt Royal Air Maroc voor de rechter wegens het niet terugbetalen van niet-uitgevoerde vluchten. Hierdoor worden volgens de ANVR niet alleen consumenten gedupeerd, maar ook touroperators bij wie de vlucht onderdeel was van een pakketreis.
ANVR-touroperators kunnen geen geld terugbetalen aan de klant zo lang de airline geen geld heeft terugbetaald. ‘Wat je niet hebt, kun je niet terugbetalen’, zegt Walter Schut, adjunct-directeur van de ANVR.
‘Royal Air Maroc heeft van ons nog enkele dagen respijt gekregen om de dagvaarding te voorkomen, maar dat leverde niet het noodzakelijke resultaat en dus gaat de dagvaarding uit. Zij zijn niet de enige helaas. Ook is ons geduld op voor Aeroflot, El Al, Air Transat en nog andere airlines.’
Passagiers met losse vliegtickets, maar ook ANVR-reisbedrijven waarbij het ticket onderdeel uitmaakt van een pakketreis, hebben recht op terugbetaling van niet-uitgevoerde vluchten door de airlines. Diverse airlines gebruiken volgens Schut oneigenlijke excuses. ‘Deze laten lang, te lang op zich wachten.’
Teruggave
Vaak worden vouchers uitgegeven, maar die worden volgens Schut tevens voorzien van de nodige reisbeperkingen.
‘Eisen die luchtvaartmaatschappijen stellen, liggen onder andere in de sfeer van een voucher die alleen geldig is voor dezelfde passagier, op hetzelfde traject of op een datum die buiten het eerder geboekte hoogseizoen ligt. Sommige maatschappijen bieden zelfs geen enkele teruggave aan, ook niet na afloop van de voucherperiode, houden een deel van het bedrag in of berekenen normale annuleringskosten.’
Gerenommeerde grotere luchtvaartmaatschappijen hebben al bedragen terugbetaald of concrete toezeggingen gedaan, zegt Schut. Maar bij een aantal andere airlines, vooral de kleinere, is dit niet het geval.
‘Voor ANVR-bedrijven is de maat vol en ligt via de rechtbank een eerste vordering klaar voor Royal Air Maroc.’
Airlines mogen de klant een voucher aanbieden bij een niet-uitgevoerde vlucht, maar moeten ook de keuze tot terugbetalen geven.
‘Bij losse tickets treedt je op als agent van de airline en kun je er weinig aan doen. Als de vlucht onderdeel was van een pakketreis is het onze taak achter het geld van de klant aan te gaan.’
Begrip
Wanneer een airline een vlucht niet heeft uitgevoerd, kan een touroperator/agent een direct refund aanvragen. Via deze geautomatiseerde manier wordt het geld dan via BSP geretourneerd. Een tweede mogelijkheid is een refund application, die meer werk vereist.
Volgens Schut heeft Royal Air Maroc beide methoden dichtgezet, waardoor het terug claimen bijna onmogelijk wordt gemaakt.
‘We hebben begrip voor de situatie en snappen dat iedereen het moeilijk heeft, maar we zijn nu vijf maanden verder. Er moet nu wel enig perspectief voor onze leden komen, alsmede voor de zakenreiziger en consument.’
Volgens Schut kan de kwestie alsnog ten goede worden gekeerd. ‘Wanneer ze het systeem van direct refund weer aanzetten, is dat voor ons voldoende. Maar als op verzoeken tot terugbetaling niet wordt gereageerd, dan schuwen we hardere acties niet. Zie het als een waarschuwing aan andere airlines. Maar als ze alsnog over de brug komen en gewoon uitbetalen, is het probleem opgelost.’
