
Hanita van der Meer is begin september bij de ANVR aangetreden als marketing- en communicatiespecialist. Met haar jarenlange ervaring bij Thomas Cook, op het gebied van sales én communicatie, kent zij de branche als haar broekzak en omgekeerd is zij geen onbekende voor de branche.
Samen met ANVR-directeur Frank Oostdam vertelt de ‘nieuwkomer’ wat de plannen zijn.
Slaat de ANVR met de aanstelling van Hanita een andere weg in op het gebied van communicatie?
Oostdam: ‘Dat doen we inderdaad. Hanita heeft een breder takenpakket, ze is marketing- én communicatie specialist. Het was wel zoeken naar een naald in een hooiberg om de juiste kandidaat te vinden. Arjan Kers (sinds kort voorzitter van de ANVR, red.) stelde voor Hanita te benaderen. Hij herinnerde zich haar optreden als woordvoerder van Thomas Cook vlak voor het faillissement, dat ze goed heeft gedaan, en wist dat ze bij Oyo Vacation Homes werkte. Ik heb haar toen benaderd en heb sinds haar benoeming geen enkele negatieve reactie gehoord.’
Van der Meer: ‘De nieuwe baan kwam eigenlijk anderhalf jaar te vroeg, want ik was nog niet klaar bij Oyo. Maar je weet niet wanneer er weer zo’n kans voorbij komt. Ik stuurde bij Oyo de communicatie in heel Europa aan. Ik had dat niet tot m’n pensioen willen doen, maar ik ging er met pijn in m’n hart weg.’
Oostdam: ‘We hebben tijdens twee coronajaren vooral veel ad hoc gedaan op het gebied van communicatie. We willen dat meer planmatig, georganiseerder gaan oppakken. Nu we weer een beetje bij zinnen zijn, hebben we behoefte aan structurele communicatie.’
Wat staat bovenaan in het communicatieplan?
Van der Meer: ‘Frank was erg zichtbaar namens de sector tijdens de coronacrisis, maar ik zie dat leden vinden dat er meer gedaan mag worden en dat de ANVR te weinig voor haar leden deed. Maar ik was hier een week binnen en was verbaasd hoe snoeihard hier gewerkt wordt, hoeveel kennis hier zit, hoeveel de ANVR doet voor haar leden. Maar kennelijk weten veel leden dat niet. Dat moet veranderen. Hoe we dat invullen, daar ga ik nu mee aan de slag.’
Van der Meer: ‘Veel informatie is beschikbaar en alles staat op de website van de ANVR, maar wie neemt de tijd en de moeite om daar te zoeken? Ik zie het als mijn taak om die kennis, die vooral bij Frank, Frank en Walter (Oostdam, Radstake en Schut, red.) zit voor de Bühne te krijgen.’
Hoe pak je zoiets aan?
Oostdam: ‘We merken dat ons wekelijkse vragenuurtje erg aanslaat. Het is een praktisch iets, een erfenis uit de coronatijd die we nu ‘ANVR vandaag’ noemen. De leden kunnen vragen stellen en wij geven antwoord. Het is een simpel concept, maar werkt erg goed. Het geeft aan dat de achterban op communicatie zit te wachten. We gaan ons ook op meer diverse doelgroepen richten, want we hebben veel geledingen binnen de ANVR. Zo doen we naar mijn mening te weinig richting zakelijke reisagenten. Dus beter communiceren richting achterban en ook wat gerichter richting buitenwereld.’
De ANVR had tijdens de coronatijd over media-aandacht niet te klagen.
Oostdam: ‘In de coronaperiode hadden we de luxe dat we in alle media werden gevraagd. Hopelijk wordt dat wat minder, maar we willen wel voortbouwen op de contacten die we nu hebben opgebouwd. Waarom zou je niet af en toe zelf iets bij de media opperen?’
Wat wil je vooral communiceren richting consument?
Oostdam: ‘We moeten sowieso nog steeds het voordeel van de pakketreis benadrukken. Het fenomeen pakketreis is het best bewaarde geheim van Nederland. Na twee jaar corona had ik verwacht dat er meer bekend zou zijn over de voordelen van een pakketreis. Er is wel iets meer bekend, maar we moeten er veel meer mee doen. We moeten veel meer de combinatie van ANVR en pakketreis benadrukken. We moeten ook veel meer marketing van het logo doen. Daarbij moeten we de kracht van onze leden gebruiken, die zitten meer op de consument dan wij.’
Hoe maak je de ANVR sexy?
Oostdam: ‘Pas op hè, ik denk dat wij sexyer zijn bij andere stakeholders dan bij onze eigen achterban. Als ik met andere sectoren praat of met andere bedrijven, dan zijn ze stik jaloers op de hoeveelheid informatie die wij leveren en de hoeveelheid exposure die wij hebben gekregen de afgelopen jaren.
Sowieso zijn ze jaloers op het product dat wij voeren, vakanties. Ik hoef nauwelijks meer te zeggen dat ik van de ANVR ben, want mensen kennen me nu. Ze zijn verbaasd dat we bij de ANVR met zo weinig mensen zo veel werk verzetten. Ik sprak laatst CEO’s van grote bedrijven die verbaasd waren dat we bij de ANVR met vijf man al het werk doen. Die hadden minimaal 100 medewerkers verwacht. Dat vind ik wel een compliment. We zijn geen stoffige club. We werken met leuke mensen en dat moeten we meer voor de Bühne brengen. Natuurlijk is de materie soms gortdroog, zoals de richtlijn pakketreizen, maar het is wel belangrijk.’
Foto: Hanita van der Meer en Frank Oostdam (Foto TravMagazine).
Lees het complete interview met Hanita van der Meer en Frank Oostdam in de recent verschenen TravMagazine #43.
‘Het wordt nu tijd om met z’n allen weer te laten zien dat we het leukste product verkopen dat er bestaat.’