
De ANVR krijgt vragen over wat er precies op de SGR-voucher dient te staan en geeft tips. Er is een modeltekst voor de voucher, maar een eigen vouchertekst maken is ook toegestaan mits dit voldoet aan het besluit van SGR.
Het bestuur van SGR heeft op 16 maart vouchers onder voorwaarden tijdelijk onder SGR-garantie gebracht (zie bericht). Indien de SGR-deelnemer niet langer aan zijn financiële verplichtingen kan voldoen, kan dit voucher ingewisseld worden bij SGR en de consument schadeloos worden gesteld overeenkomstig de SGR-garantieregeling. Hiervoor gelden wél de volgende voorwaarden:
-Een voucher kan alleen door SGR-deelnemers uitgeschreven worden op naam van de hoofdboeker in geval van het annuleren van de reis in verband met het niet kunnen uitvoeren van de reis in het kader van het ontstaan van onvermijdbare en buitengewone omstandigheden ten gevolge van het coronavirus en onder voorwaarde dat de voucher duidelijk is ingevuld en de naam SGR-voucher draagt.
NB: Indien een reiziger zelf annuleert, is hier geen sprake van. De SGR-deelnemer kan in dat geval voor de (aan)betaalde reissom (minus de geldende annuleringsvergoeding) geen SGR-voucher uitschrijven.
-De waarde van de voucher mag niet meer zijn dan de (aan)betaling die gedaan is op de reis die geannuleerd is en welke reis oorspronkelijk onder SGR-dekking viel.
-Geldigheid van de voucher is maximaal 1 jaar na uitgifte (als de reisorganisatie een langere geldigheidsduur aan de voucher geeft dan valt die voucher na ommekomst van 1 jaar niet meer onder SGR-dekking). De datum van uitgifte dient op de voucher te worden vermeld evenals de einddatum. Als datum uitgifte adviseert de ANVR de datum waarop de terugbetaling had moeten plaatsvinden, d.w.z. binnen 14 dagen na annulering van de reis (zie art 5.7 ANVR Reisvoorwaarden).
-Op de voucher dient te worden vermeld dat de SGR-garantieregeling van toepassing is.
-De reisorganisatie kan tot 1 juni a.s. SGR-vouchers uitschrijven. Daarna niet meer tenzij SGR besluit de regeling te verlengen.
-Bij faillissement van de SGR-deelnemer die de voucher heeft uitgeschreven dient de consument de voucher, een betalingsbewijs en de boekingsbevestiging te overleggen.
-De voucher is een vordering op naam van de consument (hoofdboeker) op de reisonderneming die de voucher heeft uitgeschreven en is dus overdraagbaar. Als een reisonderneming niet wil dat de consument deze vordering op een andere overdraagt dan kan de reisonderneming dat als voorwaarde op nemen op de voucher: ‘deze voucher is strikt persoonlijk en is niet overdraagbaar aan een derde behalve aan SGR ingevolge artikel 8 van de garantieregeling SGR’. Dit is voor het gemak opgenomen in het model.
Je kan de laatste zin weglaten, maar ANVR wijst erop dat een aantal leveranciers zoals b.v. luchtvaartmaatschappijen overdracht van tickets niet accepteert. Wees daar dus voorzichtig mee!
Klik hier voor een pdf van de modeltekst.
