
De ANVR gaat samen met ABN Amro onderzoeken hoeveel de economische waarde van het uitgaande toerisme bedraagt. Medio februari moet een eerste rapport op tafel liggen. Het onderzoek vindt plaats in het kader van het 50-jarig bestaan van de ANVR.
‘Onze sector is een economische factor van belang. Daarom is het goed nu eens te kwantificeren wat de economische bijdrage van het uitgaand toerisme aan de Nederlandse economie is’, stelde ANVR-voorman Frank Oostdam donderdagavond tijdens de nieuwjaarsreceptie van de ANVR. ‘Ik denk dat dat meer is dan het binnenlands toerisme.’
Eveneens vanwege het jubileum wil de ANVR de reisconsument van de toekomst in kaart brengen. Dat gebeurt in samenwerking met trendbureau Cherry Picker, dat onderzoek doet naar de toekomstige vakantiebehoefte, en naar de vakanties en businessmodellen die daarbij horen. Het onderzoek borduurt voort op het rapport Travel Tomorrow, waarin afgelopen jaar de toekomst van de branche werd geschetst.
Oostdam: ‘We willen in kaart brengen welke behoefte de consument heeft en hoe de businessmodellen van de toekomst eruit zien. De markt voor 2016 is positief gestemd, blijkt uit het Continue Vakantieonderzoek. Het toegenomen consumentenvertrouwen wordt omgezet in bestedingen. Daar zullen we als sector zeker een graantje van meepikken en na jaren weer plussen.’