
Amadeus wil per 30 juni 2025 stoppen met het Amadeus Leisure Platform – Benelux. Dat heeft het technologiebedrijf laten weten aan gebruikers van het platform. Veel gebruikers voelen zich overvallen en hebben vooral scherpe kritiek op de beoogde termijn van een half jaar. Die is volgens hen te kort om een alternatief te vinden. Amadeus laat aan TravMagazine weten alsnog met de markt in overleg te gaan ‘om tot correcte afspraken’ te komen.
´De reisbranche is een snel veranderende sector, waarin de ontwikkelingen tegenwoordig sneller gaan dan ooit. Na een grondige analyse van de huidige marktsituatie willen wij u vroegtijdig informeren dat het Amadeus Leisure Platform zal worden uitgefaseerd’, schrijft Amadeus eerder deze week in een mail aan gebruikers van het platform.
Het technologiebedrijf vervolgt:
‘De beslissing om het Amadeus Leisure Platform – Benelux stop te zetten, maakt deel uit van onze voortdurende inspanningen om ons productaanbod te stroomlijnen en onze klanten de best mogelijke oplossingen te bieden.’
Het besluit leidt ertoe dat het Amadeus Leisure Platform per 30 juni 2025 niet langer beschikbaar is. Dit betekent dat zowel toegang tot- als het onderhoud van het platform na deze datum wordt stopgezet, schrijft Amadeus in de mail.
Onacceptabel
Het voornemen van Amadeus is bij veel gebruikers in het verkeerde keelgat geschoten, waarbij er vooral kritiek is op de korte termijn (half jaar, red.) waarop het platform zou stoppen. Dat geeft gebruikers te weinig tijd om een passend alternatief te vinden.
´Het Amadeus Leisure Platform speelt al jarenlang een cruciale rol in de Nederlandse reisindustrie. Het platform wordt gebruikt om pakketreizen, vluchten en accommodaties aan elkaar te koppelen en te distribueren´, zegt Hubert van Velden, Director Virtual Touroperating van Prijsvrij Vakanties/D-reizen.
´Het platform verwerkt jaarlijks een omzet van zo’n 250 miljoen euro. De wens van Amadeus om te stoppen per juni 2025 betekent dat de gebruikers in een ongekend korte tijd een alternatief moeten zoeken, ontwikkelen en implementeren.’
Van Velden zegt ‘tot op zekere hoogte’ begrip te hebben voor de keuze van Amadeus om met het Benelux platform te willen stoppen. ‘Het groeide al enige tijd niet meer. Er was weinig aanwas van nieuwe gebruikers, en Amadeus investeerde nauwelijks in verdere features. De techniek werd steeds meer overgeheveld naar de Duitse versie van het Platform (voormalig Traveltainment), wat op zich een positieve ontwikkeling was.´
Foto: Hubert van Velden.
´Maar nu is er het plotselinge voornemen om volledig met de Benelux-versie te stoppen, zonder geschikt alternatief of overleg met de gebruikers. Dit gecombineerd met de onredelijke deadline is onacceptabel. De aangesloten bedrijven zijn vaak al tientallen jaren klant bij Amadeus. Voor een zorgvuldige migratie van deze complexe technologie is minimaal anderhalf jaar nodig.´
Van Velden vervolgt: ‘Daar zit voor mij een groot deel van de frustratie. Normaal gesproken verwacht je bij zo’n besluit een gestructureerde aanpak. Bijvoorbeeld: ‘We stoppen over anderhalf jaar en we gaan samen met jullie op zoek naar een passend alternatief.’ Maar die samenwerking ontbreekt volledig. Amadeus heeft het simpelweg aangekondigd vanuit het hoofdkantoor en trekt de deur nu hard dicht.’
DTA
Van Velden krijgt bijval van Arnoud Meijer, directeur van inkooporganisatie DTA. Volgens Meijer is sprake van ‘een enorme impact’ op de bedrijfsvoering van een aantal DTA-aandeelhouders. Dat zijn Suntip (Pelikaan Travel Group), Lavida, Tjingo en Reas (Reas Travel Group), Travel Store en Mimosa Reizen (L&I Travel).
‘Het besluit is zonder vorm van overleg genomen en kwam voor ons zo vlak voor kerst als een donderslag bij heldere hemel. Ze hadden op zijn minst op passende wijze in overleg moeten gaan over dit soort zaken. Van een multinational als Amadeus mag je verwachten dat ze vooraf in overleg gaat met trouwe klanten. Ik zou zeggen dat Amadeus het aan zijn stand verplicht is om met een passende oplossing te komen bij de uitfasering. Namens de betreffende aandeelhouders van DTA zullen juridische acties worden genomen om die eisen kracht bij te zetten als Amadeus niet snel met een schriftelijke toezegging komt.’

Meijer wijst daarnaast op de mededeling van Amadeus dat het platform weliswaar voor een bepaalde tijd nog beschikbaar blijft, maar enkel in onderhoudsmodus. Volgens Meijer is Amadeus tot aan de laatste dag verplicht ervoor te zorgen dat het systeem op adequate wijze functioneert, zodat het platform tot het eind zijn huidige functionaliteiten behoudt. En dat behelst meer dan alleen de onderhoudsmodus. ‘Dat is iets waar ik wel zwart op wit garanties over wil hebben.’
Reactie Amadeus
In een toelichting aan TravMagazine laat Amadeus desgevraagd weten met de markt in overleg te gaan, met als doel om met iedereen tot correcte afspraken te komen. ‘We committeren ons aan een voor iedereen aanvaardbare termijn. We willen met iedereen een positief overleg voeren. We gaan daar binnenkort nader over communiceren.’
Gevraagd naar de mededeling over de onderhoudsmodus, zegt Amadeus dat alle bestaande functionaliteiten behouden blijven en dat de koppelingen blijven werken. ‘Dat betekent dat alles blijft zoals het is. Er zullen echter geen nieuwe ontwikkelingen of upgrades plaatsvinden.’
Pyton
Het Amadeus Leisure Platform werd per 1 oktober 2019 gelanceerd als geheel nieuwe versie van Pyton. Pyton was de toeristische CRS die in 2015 door Amadeus werd gekocht. Met de overname zag Amadeus kansen om zijn positie in het leisure-segment op de Nederlandse markt te vergroten.
Verbaast met niets. Nog nooit een succesvolle zoekactie op weten af te ronden. Is het een idee dat de touroperators die eronder vielen aansluiting zoeken bij het Duitse Schmetterling en LMplus?