
Alltours heeft het afgelopen boekjaar een forse groei doorgemaakt in Nederland. De Duitse touroperator noteerde een groei van ruim 50 procent. Het aantal Nederlandse passagiers kwam uit op 108.000.
Dat verklaarde Georg Welbers, directeur verkoop en marketing bij Alltours, dinsdag bij de presentatie van de jaarcijfers over boekjaar 2023/24.
Het genoemde getal van 108.000 betreft Nederlanders die bij een Nederlandse aanbieder boeken. Daarnaast is er nog 10 tot 15 procent die zijn vakantie in Duitsland boekt. Het werkelijke aandeel Nederlandse gasten bij Alltours ligt daardoor dus hoger.
De grote groei is mede te danken aan het wegvallen van FTI, dat in juni dit jaar omviel. Net als andere (Duitse) touroperators profiteerde Alltours van het wegvallen van deze grote concurrent. Alleen Alltours misschien net iets meer dan andere aanbieders.
Daarnaast roemde Welbers de goede samenwerking met de Nederlandse retail, zoals DTA, Prijsvrij/D-reizen en online agenten. De groei in Nederland, de tweede markt van Alltours na Duitsland, was groter dan op de thuismarkt. ‘Maar we waren in Nederland misschien ook nog een beetje kleiner’, relativeert Welbers.
Record
Alltours maakte voor het hele concern een recordresultaat bekend in zijn jubileumjaar. De reisorganisatie blijft groeien en noteerde in boekjaar 2023/24 een recordwinst.
Het bedrijf behaalde een resultaat van 99,6 miljoen euro (vóór rente en belastingen, EBIT, red.). Dat is een stijging van 31 procent ten opzichte van het voorgaande jaar. De omzet groeide met 16 procent naar 2,322 miljard euro. Voor het eerst in de geschiedenis reisden meer dan 2 miljoen gasten met alltours: een stijging van 17 procent naar bijna 2,3 miljoen reizigers. Zowel de winter- als zomervakanties droegen bij aan dit succes, waarmee alltours in zijn 50-jarig bestaan het beste resultaat ooit behaalde.
Het afgelopen jaar zag alltours het sterkste groeipercentage in Turkije en Egypte, waar de omzet met circa 30 procent steeg. Spanje, de grootste bestemming in volume, kende een groei van 15 procent, terwijl Griekenland een toename van 18 procent liet zien. Verre bestemmingen zoals de Caraïben, Azië en de Indische Oceaan boekten een omzetplus van meer dan 20 procent. Alle vlieg-vakantiebestemmingen droegen met positieve resultaten bij aan het succes.
Stabiel
Tijdens de presentatie sprak toonde Willi Verhuven, eigenaar en CEO van de Alltours-groep, zich trots en tevreden. ‘In ons jubileumjaar hebben we indrukwekkende cijfers behaald in gasten, omzet en winst. Sinds de oprichting in 1974 hebben we ieder jaar winst gemaakt en zijn we financieel zeer stabiel.’
Met een eigen vermogen van 64,2 procent (2022/23) is het bedrijf volledig zelfvoorzienend bij investeringen en hotelovernames.
Alltours presenteerde zijn cijfers in het nieuwe hoofdkantoor aan de Rijn in Düsseldorf, die bijna gereed is. Verhuven verwacht in februari naar het nieuwe pand te verhuizen.
De belangrijkste markten voor Alltours zijn Duitsland, Nederland, Oostenrijk en Zwitserland, met Duitsland als grootste bronmarkt. Alltours biedt ook reizen aan vanuit België, Denemarken, Tsjechië en Polen. Meer dan 60 procent van de boekingen verloopt via de ruim 8.200 reisbureaus, hoewel de online verkoop gestaag groeit.
Exclusief
Voor het lopende boekjaar 2024/25 voorspelt Alltours een omzetgroei van minstens 10 procent. De boekingen voor de winter tonen al sterke dubbele groeicijfers en ook de vroegboekperiode voor zomer 2025 is goed van start gegaan. Alltours biedt vroegboek-kortingen tot 55 procent om reizigers tot boeken aan te zetten. Ondanks lichte prijsstijgingen, voornamelijk binnen de inflatiemarge van circa 2 procent, blijven de prijzen voor veel bestemmingen stabiel of zelfs lager.
De exclusieve merken van alltours, zoals Alltoura Club Hotels en Allsun Hotels, spelen een steeds grotere rol, zegt Verhuven.
Deze eigen producten dragen sterk bij aan de resultaten en onderscheiden Alltours van concurrenten. Voor zomer 2025 breidt Allsun Hotels uit met twee nieuwe hotels op Kreta, waardoor het totaal op 32 hotels komt. Ook opent Alltoura drie nieuwe locaties op Rhodos, Kreta en in Antalya.
Foto: de top van Alltours (vlnr): Georg Welbers (directeur verkoop en marketing), Jan Mayer (directeur financiën, product, hotel- en vluchtinkoop) en Willi Verhuven (oprichter, CEO en nog steeds enig eigenaar van Alltours).