
Airbnb heeft de hotelboekingswebsite HotelTonight gekocht, meldt Airbnb in een verklaring op zijn website.
De overname past volgens Airbnb in het streven om een platform te creëren ‘dat combineert waar je verblijft, wat je doet en hoe je er komt’. In dat zelfde kader werd begin februari Fred Reid (ex-Virgin, ex-Lufthansa) aangetrokken die voor Airbnb gaat experimenteren met een vorm van vervoer.
Met de aankoop van HotelTonight, opgericht in de VS in 2010, wil Airbnb de consument een breder aanbod geven. ‘We willen het mensen die Airbnb gebruiken om een last-minute accommodatie te zoeken, makkelijker maken een alternatief te vinden, aangezien accommodaties bij mensen thuis vaak al vol zitten’, heet het in de officiële verklaring. ‘De beschikbaarheid van boetiekhotels via HotelTonight, in aanvulling op de privékamers en complete huizen die we aanbieden, garandeert een authentiek verblijf op niveau.’
Het is bekend dat Airbnb graag de beurs op wil. Volgens analisten denkt Airbnb dat de aankoop van HotelTonight hierbij zal helpen.
Hoeveel geld Airbnb heeft neergeteld, wordt niet bekendgemaakt. De waarde van HotelTonight wordt door analisten geschat op meer dan circa 400 miljoen euro. Airbnb zelf zou inmiddels ruim 27 miljard euro waard zijn. De twee bedrijven blijven los van elkaar fungeren, maar het wordt niet uitgesloten dat het aanbod van HotelTonight op termijn wordt geïntegreerd in de kanalen van Airbnb.
Airbnb gaat volgens analisten steeds meer op een ‘gewone hotelboekingssite’ lijken. In zijn beginjaren viel Airbnb de gevestigde orde in de hotelsector aan als platform waar particulieren hun woning of een kamer konden aanbieden aan buitenstaanders. Nu concurrenten als Booking.com dat ook steeds meer aanbieden, verruimt Airbnb zijn aanbod met traditioneel hotelaanbod.