
Airberlin gaat radicaal snijden in de organisatie om winstgevend te worden. De tweede airline van Duitsland schrapt 1.200 arbeidsplaatsen. Daarnaast worden 40 toestellen overgeheveld naar rivaal Lufthansa. Dat heeft CEO Stefan Pichler, die anderhalf jaar geleden als grote saneerder werd binnengehaald, woensdagavond bekendgemaakt.
Het nieuws over een ophanden zijnde herstructurering bij airberlin hing al langer in de lucht. Volgens Pichler richt airberlin zich met deze omvangrijke herziening van het beleid op een nieuwe strategie, die nodig is voor een positieve toekomst van de carrier. ´Door de toenemende marktdruk zijn we gedwongen ons bestaande business model te veranderen. Dat was de laatste tijd veel te ingewikkeld.´
Airberlin gaat het leisure vervoer en het zakelijke vervoer in twee verschillende afdelingen onderbrengen. Daarnaast gaat de airline zich focussen op de hubs Berlijn en Düsseldorf. Daarmee wordt airberlin nog meer een feeder airline voor grootaandeelhouder Etihad (29,9 procent van de aandelen), dat vanaf deze twee Duitse steden vluchten naar Abu Dhabi aanbiedt en van daaruit naar de rest van de wereld.
De vloot van airberlin krimpt behoorlijk in naar 75 toestellen. Vanaf zomer 2017 vliegt airberlin met 40 toestellen van het type A320 en 18 van het type Bombarier Q400 voor de korte- en middellange afstand. Daarnaast zijn er 17 toestellen van het type A330-200 voor de lange afstandsvluchten.
Voor de 30 overblijvende toestellen zou TUIfly belangstelling hebben, maar daarover wordt verder niet gerept.
Lufthansa wil de 40 toestellen die het van airberlin huurt, inclusief bemanning, vooral inzetten voor lowcost dochter Eurowings en een klein deel bij Austrian Airlines in Wenen.
Door Eurowings te versterken, van 90 naar 135 toestellen, wil Lufthansa tegenwicht bieden aan de opkomst van Easyjet (265 toestellen) en Ryanair (357 toestellen).
Voor de medewerkers van airberlin was de mededeling over de inkrimping een grote schok. De airline zegt te hopen dat de 1.200 medewerkers van wie de baan verdwijnt zoveel mogelijk vrijwillig vertrekken of bij partner-airlines onderdak vinden.. Volgens Pichler zijn de maatregelen nodig om gezond te worden.