
Air France-KLM heeft verheugd gereageerd op de aankondiging van de Italiaanse regering dat zij bij de overname van ITA Airways exclusiviteit verleent aan het consortium van investeerder Certares, samen met Air France-KLM en Delta Air Lines.
Hiermee heeft Lufthansa het nakijken, want tot nu toe waren de Duitse airline en MSC in beeld als partners om ITA Airways over te nemen.
ITA Airways, de opvolger van Alitalia, is in handen is van het ministerie van Economie en Financiën van Italië.
Rome heeft eerder deze week laten weten niet meer met Lufthansa en MSC te onderhandelen.
Lufthansa en MSC hebben eerder al 850 miljoen euro voor 80 procent van de aandelen van ITA Airways geboden. De overige 20 procent zou in handen van de staat blijven.
Lufthansa zou aanvankelijk slechts 20 procent van de aandelen overnemen, terwijl 60 procent naar MSC zou gaan. De rederij is eigendom van de Italiaanse familie Aponte, heeft zijn hoofdkantoor in Genève (Zwitserland), maar wordt in zekere zin beschouwd als een Italiaanse onderneming.
Dat plan lijkt van de baan nu de Italiaanse regering de voorkeur geeft aan het bod van het consortium Air France-KLM en Certares.
Volgens het Duitse dpa zou Certares een bod op 55 tot 60 procent van de aandelen ITA hebben gedaan. Hierdoor heeft de Italiaanse staat een grotere zeggenschap bij beslissingen.
‘Mocht deze operatie worden afgerond, dan zou Air France-KLM een commerciële en operationele partner van de Italiaanse luchtvaartmaatschappij worden, als onderdeel van het door Certares geleide consortium’, zegt Air France-KLM woensdag in een verklaring.
‘Air France-KLM investeert in dit stadium niet in de kapitaalstructuur van ITA. Wel zou Air France-KLM Group op middellange termijn kunnen overwegen een minderheidsbelang in ITA te nemen.’
Tijdens het biedingsproces hebben waarbij Certares, Air France-KLM en Delta Air Lines de nadruk gelegd op de grote commerciële mogelijkheden die deze deal ITA zou bieden, mits alle relevante goedkeuringen worden verkregen.
Het gaat onder andere om een grotere aanwezigheid op de Noord-Atlantische as, waarop Air France-KLM, Delta en Virgin Atlantic de grootste joint venture vormen. Daarnaast gaat het om de mogelijkheid om een exclusief partnerschap op te bouwen tussen Flying Blue van Air France-KLM, Sky Miles van Delta en Volare van ITA, een van de grootste frequent flyer-programma’s van Italië, ten voordele van de klanten van de Italiaanse luchtvaartmaatschappij. (Foto Shutterstock).