
Steeds meer reisaanbieders vermelden de prijzen van hun pakketreizen nu duidelijk. Dat meldt de Autoriteit Consument & Markt (ACM) maandag.
De ACM noemt vijf grote reisaanbieders bij naam die de prijzen van pakketreizen nu duidelijk vermelden. Het gaat om de ANWB, Corendon, Expedia, Stip Reizen en Sunweb.
Dit houdt in dat zij één prijs tonen waarin alle onvermijdbare kosten zijn opgenomen of dat zij verplichte kosten als één bedrag onder de prijs vermelden. Ook zorgen deze reisaanbieders ervoor dat de prijs tijdens het boeken niet zomaar verandert. Hierdoor is het voor de consument meteen in één oogopslag duidelijk welke prijs hij moet betalen, zegt de consumentenwaakhond.
De ACM heeft dit vastgesteld na een controle in het kader van het onderzoek naar prijsvermelding in de reisbranche. Van de grote reisaanbieders die de ACM eerder dit jaar heeft aangeschreven, voldoen de genoemde vijf nu volledig aan de regels.
Twee andere aanbieders bieden tijdelijk online geen reizen aan totdat zij hun prijsvermelding hebben aangepast. Het onderzoek naar de overige aanbieders zet de ACM voort.
‘De consument heeft recht op duidelijke prijzen, zodat hij de verschillende aanbiedingen goed kan vergelijken en later niet geconfronteerd wordt met onverwachte kosten. Onjuiste prijzen zorgen voor een oneerlijk speelveld en schaden partijen die wel de juiste prijzen hanteren’, zegt de ACM.
De uitgangspunten voor duidelijke reisprijzen gelden voor alle reisaanbieders. Eerder dit jaar heeft de ACM twaalf grote reisaanbieders gewezen op de uitgangspunten die gelden voor duidelijke reisprijzen. Zij kregen tot eind september de tijd om de prijzen van pakketreizen aan te passen aan de uitgangspunten.
Expedia voldeed bij de eerste controle al aan de duidelijke prijsvermelding met alle verplichte kosten in de prijs. ANWB, Corendon, Stip Reizen en Sunweb tonen hun prijzen nu ook inclusief alle verplichte kosten. Dit heeft de voorkeur van de ACM.
Het algemene uitgangspunt van de ACM is dat de consument er op moet kunnen vertrouwen dat de eerste prijs die wordt getoond, de prijs is waarvoor geboekt kan worden. ‘De prijs inclusief alle onvermijdbare bijkomende kosten moet duidelijk en in één oogopslag zichtbaar zijn.’
De ACM heeft daarbij de volgende uitgangspunten opgesteld:
-Als de consument nog geen details heeft ingevuld, zoals de reisdatum reisduur of het aantal personen, dan mogen onvermijdbare bijkomende kosten, ook die ter plaatse worden betaald, niet verstopt worden achter een i-tje. Bij voorkeur worden deze kosten opgenomen in de totaalprijs, maar ze moeten in ieder geval, in maximaal één extra regel en als één bedrag duidelijk zichtbaar worden vermeld bij de totaalprijs. Deze kosten mogen dezelfde manier worden weergegeven als de basisprijs.
-Zodra de consument alle details van de reis heeft ingevuld en alle verplichte bijkomende kosten dus bekend zijn, moeten al die kosten, ook die ter plaatse worden betaald, inbegrepen zijn in het totaalbedrag.
-Op het moment van het boeken van de reis moet het totale bedrag inclusief alle kosten worden getoond. Er mag onderscheid worden gemaakt tussen het bedrag dat direct moet worden betaald en het bedrag dat ter plaatse wordt afgerekend.
-De prijs die aan de consument wordt getoond om hem uit te nodigen op het aanbod te klikken, moet daadwerkelijk beschikbaar zijn en te boeken zijn op dat moment. (Foto Shutterstock).