
TUI Nederland neemt per 1 november dit jaar het reisbureau en websites van Holland International Reisbureau Valkenswaard over. Het voltallige personeelsbestand, bestaande uit zeven medewerkers, komt in dienst van TUI. Het reisbureau gaat na de overname door onder de naam TUI.
Holland International Reisbureau Valkenswaard werd in 2013 uitgeroepen tot Reisbureau van het Jaar 2013, de jaarlijkse verkiezing van ANVR en TravMagazine. Eigenaar Wilco Smit gaat zich toeleggen op Santé Reizen, dat hij vier jaar geleden heeft opgericht en dat geen onderdeel uitmaakt van de overname.
Onderscheid
Smit doet zijn reisbureau van de hand omdat hij niet meer gelooft in het klassieke business model van reisbureaus, zegt hij desgevraagd. ‘Het is lastig om je als reisbureau te onderscheiden. Als je toegevoegde waarde wilt bieden, dan moet je je erg onderscheiden. Ik was de laatste jaren actief op Zuid-Afrika, maar daarvan hebben we tientallen specialisten in ons land. Ik geloof wel in het model zoals TUI dat heeft, waarbij de reisbureaus servicepunten zijn en onderdeel zijn van het omni-channel beleid, in combinatie met online. Daarom gaat TUI het ook redden.’
Dialysereizen
Met Santé Reizen gaat hij juist wel toegevoegde waarde leveren, zegt Smit. Naast wellness, kuurreizen en actieve reizen geeft hij hierbij extra aandacht aan dialysereizen. Hierbij kunnen dialysepatiënten tijdens hun vakantie gedialyseerd worden en dus van een onbezorgde vakantie genieten.
Aanvulling
Voor TUI is de overname een mooie aanvulling op het witte-vlekkenplan, zegt Nico van der Veer, directeur retail bij TUI desgevraagd. Van der Veer laat weten open te staan voor meer overnames. ‘TUI gaat graag in gesprek met gezonde reisbureaus die een aanvulling kunnen zijn op dit witte-vlekkenplan.’
Foto: Het team van HI Valkenswaard in 2013, bij de bekendmaking van de titel Reisbureau van het Jaar, met in het midden Wilco Smit.
Klasse gedaan Wilco! Bewondering voor wat je hebt neergezet. Je collega’s hebben/houden zekerheid en duik jij maar lekker de niche in. Santé!
Jammer Wilco… ik geloof ook niet in het klassieke model, maar wel degelijk in de toegevoegde waarde van de moderne reiswinkel.. tijd zal het leren 😉 succes met Santé..