
De pilotenvakbond van American Airlines heeft onthuld dat meer dan 7.000 piloten hebben besloten geen captain-positie na te streven. Ook United heeft moeite om de helft van de 978 captain-vacatures in het afgelopen jaar te vervullen, melden Amerikaanse media.
Volgens de directeur van Aerviva Aviation Consultancy zijn er veel redenen waarom er minder interesse is in het worden van hoofd van de vliegbemanning. Specifiek de overgang van senior first officers naar junior captains, die worden geconfronteerd met meer onzekerheden in vluchtschema’s en verstoring van persoonlijke leven, worden als nadelig gezien.
Werkvoorschriften piloten dwingen om op hun vrije dagen opdrachten te accepteren, met plotselinge wijzigingen in vluchtplannen.
De meest recente gegevens van de International Air Transport Association tonen een toename van het luchtverkeer, met in mei 2023 een stijging van 39,1% in passagierskilometers vergeleken met het voorgaande jaar. De snelle heropleving gaat echter gepaard met een van de grootste uitdagingen in de luchtvaartindustrie: het tekort aan piloten.
Regionale vervoerders hebben al tot 20% van hun vluchtschema’s moeten inkrimpen door pilotentekorten.
Mogelijkheden voor ambitieuze piloten
Deze wereldwijde situatie opent nieuwe deuren voor jonge piloten die streven naar het captain-schap. Er is een nieuwe trend waarbij piloten met slechts 4,5 maanden ervaring zich aanmelden om captain te worden op toestellen zoals Delta’s Boeing 757 of Boeing 767.
Focus op werk-privébalans
De mogelijkheid om het captain-ambt nieuw leven in te blazen, ligt in het verschuiven van de focus naar werk-privébalans. Het verminderen van de dominantie van salaris als enige motivator biedt de kans om de functie aantrekkelijker te maken.
Foto ter illustratie. Copyright: Shutterstock.com.