
De TUI Group heeft voor het eerst sinds het begin van de pandemie het derde financiële kwartaal winstgevend afgesloten. Alle segmenten lieten een positief bedrijfsresultaat zien en droegen bij aan de verbetering van het resultaat.
De groeisector Hotels & Resorts rapporteerde voor het vijfde achtereenvolgende kwartaal een onderliggend resultaat boven het niveau van voor de crisis. Met aanhoudend sterke boekingen bevestigt de Groep haar verwachting van een aanzienlijk hogere onderliggende EBIT (de operationele inkomsten van een onderneming voor aftrek van rente en belasting, red.) voor het volledige jaar 2023. Dit is het eerste kwartaalrapport van de TUI Group sinds het begin van de pandemie waarin overheidsfinanciering niet langer is opgenomen. De WSF-steun is in de verslagperiode volledig terugbetaald. De kredietlijnen van de banken zijn momenteel niet opgenomen. De TUI Group heeft de nettoschuld in de verslagperiode aanzienlijk verlaagd met 1,1 miljard euro tot 2,2 miljard euro op 30 juni 2023.
TUI-CEO Sebastian Ebel bij de presentatie van de kwartaalcijfers in Hannover: “De zomer van 2023 verloopt erg goed en de vraag naar vakanties blijft groot. Het Middellandse Zeegebied blijft de meest gewilde bestemming voor zomervakanties. De hittegolf in Noord-Europa in juni en de bosbranden in Zuid-Europa heeft de eerder sterke ontwikkeling slechts tijdelijk getemperd – maar over het algemeen wordt het een zeer goede reiszomer en een goed jaar voor TUI in 2023. Voor het volledige jaar blijven we een aanzienlijke jaar-op-jaar stijging van de onderliggende EBIT. We investeren vandaag om in de toekomst aanzienlijk winstgevend te blijven groeien. We blijven de transformatie van TUI stimuleren en onze concurrentiepositie versterken door te investeren in onze winstgevende groeigebieden.”
TUI registreerde in de verslagperiode april tot en met juni 2023 een grote vraag naar vakanties en een goede bedrijfsvoering met 5,5 miljoen gasten (vorig jaar: 5,1 miljoen). Bijgevolg werd het derde financiële kwartaal voor het eerst sinds het begin van de pandemie winstgevend afgesloten met een onderliggende EBIT van 169 miljoen euro (vorig jaar: -27 miljoen euro). De omzet verbeterde fors met 900 miljoen euro, ofwel 19 procent, tot 5,3 miljard euro (vorig jaar: 4,4 miljard euro).
Het groei- en kernsegment Holiday Experiences met de activiteiten Hotels & Resorts, Cruises en TUI Musement boekte sterke operationele prestaties in alle sectoren. De onderliggende EBIT van de sector verbeterde jaar-op-jaar met 69 miljoen euro tot 190 miljoen euro (Q3 2022: 121 miljoen euro). Hotels & Resorts zetten de succesvolle ontwikkeling van positieve resultaten voort, met een onderliggende EBIT van 113 miljoen euro, niet alleen een stijging jaar-op-jaar (105 miljoen euro), maar ook boven het niveau van voor de crisis voor het vijfde achtereenvolgende kwartaal (Q3 2019: 91,5 miljoen euro ). Het gemiddelde dagtarief steeg jaar-op-jaar met negen procent tot 80 euro, terwijl de bezettingsgraad met 5 procentpunten verbeterde tot 79 procent.
De cruisesector zette zijn herstel voort en boekte zijn vijfde positieve kwartaal sinds het begin van de pandemie. De schepen van de drie vloten van TUI Cruises, Hapag-Lloyd Cruises en Marella Cruises droegen bij aan de positieve EBIT-ontwikkeling door hogere volumes en hogere bezettingsgraden. De bezettingsgraad over de periode april tot en met juni verbeterde tot 95 procent (vorig jaar: 69 procent). De onderliggende EBIT van de sector Cruises steeg aanzienlijk tot 64 miljoen euro (vorig jaar: 3 miljoen euro).
Het groeisegment TUI Musement met tours en activiteiten boekte een operationeel sterk kwartaal. In de verslagperiode zijn 2,7 miljoen excursies, tours en activiteiten verkocht, een derde meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Het aantal overboekingen steeg van 14 procent naar 8,2 miljoen. De onderliggende EBIT van TUI Musement bedroeg 13 miljoen euro (Q3 2022: 13 miljoen euro).
Het segment Markets & Airlines met TUI-touroperators in de regio’s Noord (VK, Ierland, Zweden, Noorwegen, Finland, Denemarken), Midden (Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Polen) en West (Nederland, België en Frankrijk) boekte een sterke verbetering in bedrijfsprestaties in alle markten. Al met al verbeterde het resultaat van het segment Markets & Airlines met 149 miljoen euro tot zes miljoen euro in vergelijking met vorig jaar (vorig jaar: -143 miljoen euro). Het resultaat van vorig jaar omvatte 75 miljoen aan extra kosten veroorzaakt door vluchtverstoringen, met name in het VK. Regio Central sloot het kwartaal positief af met een onderliggende EBIT van negen miljoen euro. Vorig jaar bedroeg het resultaat 20 miljoen euro, maar omvatte significante positieve eenmalige indekkingseffecten. Regio Noord verbeterde het resultaat tot -1 miljoen na een aanzienlijk verlies vorig jaar (-93 miljoen euro). In het VK en de Scandinavische landen worden programma’s en maatregelen geïmplementeerd om de resultaten te verbeteren. Regio West verbeterde de onderliggende EBIT aanzienlijk van -70 miljoen euro vorig jaar tot -1 miljoen euro.
Door de bosbranden op Rhodos eind juli moesten zo’n 8.000 TUI-gasten in het zuiden van het eiland hun hotels verlaten. TUI ontzorgde de gasten ter plekke en ook met extra retourvluchten. Voor de klant is wederom gebleken dat de bij de touroperator geboekte pakketreis grote voordelen en uitgebreide service biedt in buitengewone situaties. De maatregelen genomen in Rhodos hebben een financiële impact die zal worden weerspiegeld in de resultaten voor het volledige jaar. Er zullen kosten zijn voor annuleringen en verloren zaken, klantencompensatie en repatriëringsvluchten – de Groep verwacht dat deze ongeveer 25 miljoen euro zullen bedragen. De bestemming Rhodos is goed voor ongeveer 5 procent van het zomerprogramma van de TUI Group, 80 procent van de TUI-gasten brengt hun vakantie door in het noorden van het eiland, dat op geen enkel moment werd getroffen door de bosbranden. Met de ontwikkeling van een breder en het hele jaar door aanbod van producten en diensten die al aan de gang zijn, zal TUI ook in de toekomst de impact van soortgelijke evenementen in grotere mate opvangen.
TUI blijft sterke boekingen registreren voor de huidige zomer met +6 procent jaar-op-jaar, tegen prijzen die gemiddeld 7 procent hoger zijn dan vorig jaar. TUI heeft momenteel 12,5 miljoen klanten voor de hele zomer van 23. Groepsbrede boekingen bevinden zich op 95 procent van het niveau van pre-pandemie zomer 19. Voor de huidige zomer is al 86 procent van de capaciteit verkocht, wat in in lijn met vorig jaar en ook pre-pandemisch jaar 19. De trend in de kernmarkten van TUI is als volgt: voor de Britse markt zijn er momenteel meer boekingen met een procent meer klanten, het aantal klanten van TUI Duitsland is met 11 procent gestegen ten opzichte de zomer van vorig jaar, en in Nederland zijn de klantaantallen vijf procent hoger. Voor Zomer 23 verwacht TUI dicht bij het boekingsniveau van Zomer 19 te zitten. De Groep bevestigt haar verwachting van een aanzienlijke verbetering van de onderliggende EBIT voor het volledige jaar, in vergelijking met het voorgaande boekjaar.
TUI-CEO Sebastian Ebel: “De zomer van 2023 wordt zeer goed voor TUI – met zeer goede cijfers van onze Hotels & Resorts en onze cruisemerken, sterke groei in het activiteitensegment en over het algemeen sterke boekingsprestaties van onze touroperators. Onze concurrentiepositie is erg goed. Waar we uitdagingen zien – op de Britse markt en in de Scandinavische landen – hebben we maatregelen genomen om onze marktpositie te versterken en te laten groeien. In alle segmenten zijn we duidelijk gericht op groei.”