
‘De ambitie van minister Mark Harbers om Schiphol te laten krimpen van 500.000 naar 440.000 vliegbewegingen is een domme ambitie’, dat zegt Jochem Croon in een uitzending van BNR’s Big Five.
Croon is luchtvaartjurist en –adviseur en eigenaar van Croon Aviation Lawyers en medeoprichter van de stichting PEN-M die commercieel elektrisch vliegen in Nederland en Europa wil promoten.
‘Het krimpplan is repressief. Als je de luchtvaart geforceerd laat krimpen dan creëer je in eerste instantie schaarste. Dan krijg je precies wat we ook bij de oliemaatschappijen hebben gezien. De prijzen gaan dan enorm omhoog, iets dat we bij Heathrow al gebeurd en waar de prijzen 30 tot 50 procent stijgen. Al die extra winsten gaan naar de aandeelhouders van die luchtvaartmaatschappijen die nog op Schiphol kunnen blijven. Die komen niet te goede aan een milieuverbetering.’
De aanpak van geforceerd krimpen heeft volgens Croon ook tot effect dat het probleem naar Duitsland of België wordt verplaatst. ‘Of reizigers dan met de trein of auto en dan vindt dáár de geluidsuitstoot en de overlast plaats. Dus je verschuift het probleem. De omwonenden van Schiphol zullen daar blij mee zijn, maar je moet ook beseffen dat die norm van 20 procent minder ‘slaapgestoorde’ door die geluidsoverlast een hele fluïde norm is, helemaal geen harde norm. Het is eigenlijk emotie. Je kan het melden bij het bewonersaanspreekpunt Schiphol. In de periode augustus-oktober 2022 waren er 22 procent meer meldingen dan in dezelfde periode 2017, terwijl er 18 procent minder vluchten werden uitgevoerd en 24 procent minder vrachtvluchten. Er waren dus meer klachten, terwijl er minder gevlogen wordt. Geluid is een emotie.’
Over het achterliggende doel, minder uitstoot en minder geluidsoverlast, zegt Croon: ‘Het probleem is dat er alleen maar naar de luchtvaart wordt gekeken. Luchtvaart zit in een hele negatieve framing en luchtvaart moet worden aangepakt. En die wordt aangepakt met repressieve maatregelen. Terwijl het een infrastructuurprobleem is. Je moet kijken naar het hele vervoerssysteem, dus ook naar de trein en de weg. Als je de luchtvaart wilt laten krimpen en beperken, dan duw je dat naar andere vervoermodaliteiten. De treincapaciteit is volstrekt onvoldoende om dat op te vangen. Gaan we dan allemaal op de weg met de auto? Mensen die naast de weg wonen, die hebben ook overlast van het geluid en de wegen worden steeds breder. Ook mensen die langs het spoor wonen, hebben overlast van geluid.’
‘Het probleem in Nederland is ontstaan in 2008 met het Aldersakkoord, de hele ontwikkeling van Schiphol is eigenlijk gekoppeld aan de omgeving, wat de omgeving daarvan vindt. De omgeving bepaalt en dat is lastig, want mensen die langs het spoor of ergens anders in Nederland wonen zitten niet aan tafel. De mensen die bij Schiphol wonen wel en dat is eigenlijk uniek.’