
Transavia maakte vorige week bekend dat het maar liefst 331 vluchten schrapt in juni, maar ook in juli en augustus worden er vluchten geannuleerd. Een groot probleem voor zowel de vakantiegangers als reisorganisaties die gebruikmaken van de airline. TravMagazine spreekt met Luc Lentjes (Director product & Yield TUI Nederland en België) over deze situatie.
‘Wij zijn onaangenaam verrast hierdoor’, laat Lentjes weten. ‘Hoewel we uiteraard in nauw contact staan met Transavia en we begrip hebben voor de diverse oorzaken, is het resultaat zeer teleurstellend voor een deel van onze klanten. Los van de enorme financiële schade die deze annuleringen en wijzigingen veroorzaken.’
Wat exact de schade is voor TUI is op dit moment nog niet te bepalen. ‘De annuleringen lopen nog door de komende maanden, dus er is nog geen totaal bedrag aan schade te melden. Wel worden er vele honderden klanten getroffen. In de maand juni gaat het om 800 boekingen, in mei waren het er nog meer.’
Lentjes vervolgt: ‘De collega’s op het customer services center zijn héél druk met het regelen van nieuwe vluchten. Soms geeft Transavia een alternatieve vlucht op dezelfde dag, soms op een andere dag en soms moeten wij zelf een alternatieve vlucht zoeken. Er gaat veel tijd in zitten, maar dat zullen de reisagenten ook kunnen beamen.’
‘Voor de zomervakantie hebben wij begrepen dat er ook annuleringen en wijzigingen gaan komen, waardoor een deel van onze passagiers wederom getroffen zal worden. Wij doen er met onze collega’s alles aan om onze klanten zo snel en zo goed mogelijk te informeren en een passend alternatief aan te bieden waar mogelijk. Wij zijn afhankelijk van het oplossend vermogen van Transavia in deze. Wanneer je nu al alternatieve vluchten zou zoeken, terwijl Transavia zelf ze nog niet als geannuleerd heeft aangegeven, dan heb je onvermijdelijk annuleringskosten bij Transavia, dus dat is geen optie. Wel blijven we er heel dicht bovenop zitten voor onze klanten. Op een later tijdstip zullen wij de relatie met Transavia verder evalueren, zoals we feitelijk periodiek altijd doen met onze belangrijkste leveranciers.’
Een alternatief voor Transavia ligt helemaal aan de bestemming, zegt Lentjes. ‘Wanneer we zelf ook met TUI fly op die bestemming vliegen, is het eenvoudiger op te lossen, maar we maken juist ook gebruik van Transavia voor die bestemmingen waarop we zelf niet vliegen.’